Jakab (AFM): Un grup de lucru constituit la Ministerul Mediului lucreaza la o propunere legislativa de modificare a timbrului de mediu

Data publicarii: 08-05-2016 | Economie

Varianta actuala a timbrului de mediu este una buna, dar, in acelasi timp, la Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP) s-a constituit un grup de lucru format din specialisti ai ministerului si Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) care lucreaza la o propunere de modificare a legislatiei privind acest tip de taxa, a declarat, intr-un interviu acordat AGERPRES, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), István Jakab.

'(...) în prezent, la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor s-a constituit un grup de lucru format din specialiști din cadrul ministerului și Administrației Fondului pentru Mediu care lucrează la o propunere legislativă de modificare a legislației privind timbrul de mediu. (...) luăm în considerare toate propunerile care apar la Parlament, dar încercăm să venim cu varianta noastră. Din punctul meu de vedere, timbrul de mediu așa cum este la ora actuală este în regulă. Nu a fost declarat neconform cu legislația Uniunii Europene, dar va trebui să regândim în perspectiva aceluiași principiu 'Poluatorul plătește'. În Parlament există mai multe variante: să se tranforme în rovinietă sau să fie un fel de impozit anual, sau o altă variantă în care o taxă de poluare să fie inclusă în prețul carburantului și până la desființarea completă a timbrului de mediu. Sper ca, în perioada următoare, ministerul să vină cu o propunere pe care să o prezentam în Parlament, dar momentan, rămânem cu actualul timbru de mediu', a explicat Jakab.

Președintele AFM a susține, în același timp, că, în privința restituirii taxei autor către care o vor solicita, există bani în bugetul Fondului de Mediu pentru acest tip de operațiune.

'Ordinul comun parafat cu ANAF a fost făcut pentru eșalonarea restituirii taxei auto pentru următorii cinci ani. O parte din bani trebuie să vină de la ANAF, pentru că și ei au încasat la un moment dat taxa, iar o parte de la Fondul pentru mediu. Împărțit pe cei cinci ani de zile, după un calcul pe care l-am făcut cu penalități și dobânzi, din cele 3 miliarde de lei ajungem la aproximativ 600 de milioane de lei pe an. Ar fi un efort pentru bugetul nostru, dar partea noastră de bani există, nu se pune problema', a afirmat președintele AFM.

Potrivit datelor oficiale, în perioada 1 ianuarie — 31 martie 2016, suma colectată la Fondul pentru mediu din taxa de timbru pentru autovehicule s-a ridicat la valoarea de 168 milioane de lei.

La jumătatea lunii aprilie, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer, anunța, într-o conferință de presă, că aproximativ un milion de români care au achitat taxa auto în perioada 2007 — 2013 vor putea beneficia de restituirea sumelor achitate printr-o cerere în acest sens depusă la unitățile teritoriale ale Fiscului, iar banii urmează să fie primiți eșalonat în cinci ani. Inițiativa survine ca urmare a unui Ordin comun semnat între MMAP și Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF).

Sumele care se vor restitui cetățenilor vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plății taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflație, a subliniat Palmer. Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 și 2008, și de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 — 2013, în funcție de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele respective.

Conform procedurilor actuale, cererea de restituire trebuie să fie însoțită de un dosar care să conțină câteva documente, printre care și pe cel care atestă faptul că taxa s-a plătit și copia cărții de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxă.

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a suferit din nou modificări, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie și la reînmatricularea mașinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar și pentru cei care aduceau mașini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii.

Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3, cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 și Euro 3 formula ia în calcul în proporție 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 și Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică. Pe de altă parte, taxa crește pentru mașinile Euro 3 și Euro 4 în cazul versiunilor diesel.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG