Consiliul Concurentei: Primaria Bucuresti trebuie sa fundamenteze foarte bine acordarea de lucrari fara licitatie firmelor proprii

Data publicarii: 13-03-2018 | Economie
Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrari fara licitatie, insa trebuie sa fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente sa fie comparabil cu pretul pietei, au declarat, pentru AGERPRES, reprezentantii Consiliului Concurentei. Joi, patronatele din constructii au anuntat ca vor sesiza Consiliul Concurentei si Comisia Europeana fata de intentia Primariei Municipiului Bucuresti de a incredinta, in mod direct, lucrari catre firmele pe care vrea sa le infiinteze, sustinand ca acest lucru ar putea insemna ajutor de stat. Reprezentantii Consiliul Concurentei au precizat ca legislatia nationala din domeniul achizitiilor publice si al concesiunilor de lucrari si de servicii, care transpune directivele europene in acest domeniu, prevede posibilitatea ca, in anumite conditii, autoritatile contractante sa incredinteze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrari cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunitatilor pe care le reprezinta (asa-numita operare interna). Prin urmare, in prealabil atribuirii directe a unui contract de achizitii publice/concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primaria Bucuresti, sa verifice conditiile prevazute de legislatie. In acelasi timp, potrivit prevederilor legii administratiei publice locale 'Consiliile locale si consiliile judetene pot hotari asupra participarii cu capital sau cu bunuri, in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, la infiintarea, functionarea si dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, in conditiile legii'. Astfel, statul se poate implica in activitati de interes public cu caracter economic, in conditiile in care piata nu poate satisface nevoia identificata, respectiv activitati economice in vederea asigurarii nevoilor sale (in calitate de autoritate contractanta) prin propriile firme, in conditiile legislatiei specifice, se mai arata in raspunsul Consiliului Concurentei. "In cazul in care Primaria Bucuresti are in vedere atribuirea directa catre propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrari, trebuie sa fundamenteze foarte bine aceasta masura, explicand cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achizitie publica (de exemplu, 'esec de piata' ori ratiuni de eficienta economica, in speta obtinerea unui raport calitate/pret mai bun decat cel obtinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitatie publica unor operatori de drept privat terti)", spun oficialii autoritatii de concurenta. Astfel, din perspectiva Consiliului Concurentei, in aceste situatii ar trebui analizat in ce masura aceasta varianta conduce la minimizarea costurilor pe care le suporta autoritatea locala. "Riscul este mai mic sa fie incalcate regulile de concurenta daca acele contracte incredintate direct firmelor proprii sunt pentru actiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente in piata, si astfel nu se produce excluderea actorilor deja existenti in piata. Incredintarea directa nu ridica probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, daca nivelul costurilor aferente activitatii incredintate direct este comparabil cu pretul pietei (benchmark), astfel incat sa nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare", au mai aratat reprezentantii Concurentei. Joi, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), Laurentiu Plosceanu, a declarat ca incredintarea in mod direct de lucrari catre firmele pe care vrea sa le infiinteze poate fi considerata ajutor de stat. "In mare masura, alocarile de lucrari si controlul fluxurilor financiare in sectorul de constructii a ramas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problema. Agresivitatea reprezentantilor politici in materie de control al fluxurilor financiare se face simtita in continuare. O tema care ne ingrijoreaza este legata de demersurile de etapizare a unor activitati de constructii de catre Primaria Municipiului Bucuresti, de catre CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii, n.r.). Nu putem sa fim de acord ca, pe fonduri publice, Primaria sa incredinteze in mod direct lucrari catre firmele pe care a incercat sa le construiasca pentru aceste servicii. Vom actiona in acest sens si la Consiliul Concurentei, si la Comisia Europeana. Am avut discutii cu ANAP (Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, n.r.). Nu putem opri Primaria sa-si infiinteze oricate societati doreste, dar sa evite procedurile de achizitii publice pentru alocarea de proiecte este un abuz, este o tema care poate duce pana la o procedura de infringement, pentru ca poate fi citita ca un ajutor de stat pe care o entitate politica o acorda unor companii, cu dedicatie. Or, noi vrem ca la aceste proceduri de licitatie sa poata participa atat firmele Primariei, oricate vor fi ele - zeci, sute, dar si firmele care s-au specializat in lucrari de constructii. Nu credem ca firmele cu capital privat pot fi discriminate de la competitia pe fondurile publice", a sustinut, joi, intr-o conferinta de presa, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), Laurentiu Plosceanu. Primaria Capitalei a anuntat, in luna ianuarie a acestui an, ca Trustul de Cladiri Metropolitane SA este una dintre cele 22 de companii municipale si va avea ca obiect de activitate constructia de locuinte pentru tineri, locuinte sociale, camine de studenti, de batrani, extinderi de scoli etc. "Avand in vedere ca adminstratia locala va exercita un control direct asupra operatorilor serviciilor publice, in totala transparenta asupra activitatii acestor societati, observ ca, de la inceputul anului trecut, de cand s-a anuntat infiintarea acestora, au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul ca multe firme abonate la contractele cu statul isi pierd acum contractele incheiate in trecut pe bani grei. Subliniez inca o data ca aceste societati comerciale, care alcatuiesc un Holding Municipal, reprezinta un demers conform legii si model implementat cu succes in alte capitale europene, fapt nementionat de niciunul din adversarii acestui demers al Municipalitatii. Ma indoiesc ca holdingul Primariei Vienei, care are peste 16.000 de angajati, a avut contestatari atat de vehementi cum avem noi la Bucuresti. Cu certitudine, timpul va demonstra eficienta clara a acestui demers al actualei Administratii", a declarat primarul Capitalei, Gabriela Firea, in 26 ianuarie 2018.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:

Banknews.ro foloseşte fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile cu cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

AM ÎNTELES

Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Politica de Confidențialitate | Politica de Cookie