Consiliul Concurentei amendeaza cu 53 milioane de euro noua companii de asigurare si UNSAR
Data publicarii: 04-12-2018 | Economie
Consiliul Concurentei a sanctionat noua companii de asigurare si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) cu amenzi totale in valoare de 246,74 milioane de lei (aproximativ 53 milioane euro) pentru coordonarea comportamentelor pe piata in vederea majorarii tarifelor la asigurarile obligatorii de raspundere civila (RCA).
"In urma investigatiei, autoritatea de concurenta a constatat ca Allianz - Tiriac Asigurari SA, Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurari SA, Carpatica Asig SA, Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA, Generali Romania Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurari SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA si Uniqa Asigurari SA au participat la un schimb de informatii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intentiile acestor societati de a majora tarifele RCA. Aceasta practica concertata, facilitata de UNSAR, a condus la restrangerea concurentei pe piata serviciilor de asigurare RCA in perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016, deoarece societatile de asigurare nu si-au mai stabilit in mod independent tarifele, ci au actionat concertat pe piata, tinand cont de discutiile de a-si majora tarifele purtare in cadrul asociatiei", se precizeaza intr-un comunicat al Autoritatii de Concurenta remis marti AGERPRES.
Cea mai mare sanctiune a fost aplicata companiilor Allianz - Tiriac Asigurari (43,44 milioane de lei), Omniasig Vienna Insurance Group SA (40,53 milioane de lei) si Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA (36,97 milioane de lei). Celelalte sanctiuni sunt: Groupama Asigurari SA (35,38 milioane de lei), Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurari SA (22,04 milioane de lei), Carpatica Asig SA (26,86 milioane de lei), Generali Romania Asigurare Reasigurare SA (21,45 milioane de lei), Uniqa Asigurari SA (13,57 milioane de lei), Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA (6,35 milioane de lei) si UNSAR
(160.436 lei).
Potrivit autoritatii de concurenta, in cadrul investigatiei, Euroins a recunoscut in integralitate fapta anticoncurentiala si a furnizat, in cadrul procedurii de clementa, o serie de documente si informatii ce au avut o contributie semnificativa la probarea acesteia si, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii. In cazul societatilor Astra si Carpatica, Consiliul Concurentei a luat in considerare o perioada mai redusa de incalcare a legii, respectiv pana la momentul in care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) le-a retras autorizatia de functionare.
"Asociatiile au un rol important si este legitim ca membrii acestora sa se intalneasca si sa discute pe diverse teme, insa nu trebuie sa ajunga la schimburi de informatii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preturi actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informatii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurentilor si favorizeaza coordonarea comportamentului pe piata, eliminand concurenta. Pe o piata concurentiala, companiile trebuie sa se intreaca pentru a furniza servicii de calitate in conditii avantajoase, fiecare stabilindu-si in mod independent politica de tarife in functie de propria strategie si de structura costurilor implicate de desfasurarea activitatii", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Potrivit acestuia, piata asigurarilor obligatorii auto a trecut prin imprejurari exceptionale, de criza, dar intre timp a fost implementat noul pachet legislativ si au fost eliminate, in mare parte, disfunctionalitatile care au condus, in anii anteriori, la cresteri accentuate ale preturilor.
Chiritoiu precizeaza, insa, ca mai sunt necesare unele ajustari, iar Consiliul Concurentei va colabora cu ASF si Guvernul pentru a identifica masurile ce se impun pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile europene, respectiv consolidarea pietei pentru a nu conduce la cresterea pretului RCA.
Autoritatea de concurenta a facut o serie de recomandari pentru imbunatatirea functionarii pietei si care, in mare parte, au fost preluate in legislatia primara si secundara. Printre acestea se numara introducerea posibilitatii de compensare directa, luarea in calculul a clasei bonus/malus a istoricului soferului, nu doar a combinatiei unice sofer-vehicul, utilizarea tehnologiilor de tip telematics in determinarea primei RCA, asigurarea accesului la cazierul de conducator auto si declararea la emiterea politei a tuturor soferilor uzuali ai vehiculului (in vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna).
Totodata, Consiliul Concurentei recomanda ca politele RCA sa se poata incheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, si pentru o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, pentru persoanele juridice. Practic, autoritatea propune sa nu se mai incheie polite RCA pentru o luna deoarece sunt destul de multe masini in circulatie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta - o luna - iar apoi au uitat sa o reinnoiasca.
De asemenea, autoritatea romana de concurenta lanseaza ideea introducerii unei prevederi cu privire la elaborarea de catre ASF, impreuna cu societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto reprezentative, sau cu organizatiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduita aplicabil in relatia dintre societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto, in vederea evitarii prejudiciilor aduse consumatorilor.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere