Sondaj PwC cu privire la efectele și consecințele fraudei în materie de TVA
Data publicarii: 03-06-2019 | EconomiePotrivit unui sondaj recent realizat și distribuit de către PwC România, măsurile legislative și fiscale impuse de autorități, corelate cu concurența neloială reprezintă, în viziunea companiilor, principalele consecințe ale fraudei de TVA asupra activității lor.
Sondajul, realizat pe un eșantion reprezentativ de respondenți din cadrul companiilor românești sau care acționează în România, relevă percepția acestora cu privire la fenomenul de fraudă și consecințele acesteia asupra propriei activități, inclusiv în ceea ce privește relația cu clienți sau furnizori frauduloși.
„Autoritățile fiscale au impus în ultimii ani mai multe măsuri pentru a reduce frauda și evaziunea fiscală, cel mai recent exemplu fiind split TVA, adoptat în ciuda dezavantajelor evidente și a lipsei de garanții că va reduce frauda. Pentru majoritatea contribuabililor onești, aceste decizii au mărit costurile și au necesitat alocarea suplimentară de resurse pentru a îndeplini cerințele legale. În același timp, ei nu au observat o scădere dramatică a fraudei astfel încât efortul lor să fie compensat printr-o ameliorare a mediului economic. Prin urmare, nu ne surprinde, deși la prima vedere pare paradoxal, că societățile au ajuns să considere că cel mai mare impact al fraudei de TVA resimțit în activitatea lor este indus de măsurile legislative și administrative ale autorităților luate tocmai cu scopul de a combate fenomenul și, implicit, de a sprijini contribuabilii corecți”, declară Daniel Anghel, Partener și Lider al departamentului de taxe și consultanță juridică, PwC România.
Întrebarea care a demarat studiul și la care au răspuns toți cei care au participat la acesta a fost:
„Cum percep că afectează frauda de TVA activitatea companiei?”
Iată și rezultatele, răspunsurile pe care cei de la PwC le-au primit la întrebarea de mai sus:
- 52% dintre respondenți au indicat controalele fiscale încrucișate ca fiind principalele generatoare de consum suplimentar de resurse din partea companiei.
- 55% dintre respondenți consideră că ultimele măsuri legislative fiscale menite a depista și preveni metodele de fraudare afectează societățile comerciale de bună credință într-o măsură mai mare decât în cazul celor frauduloase, crescându-le costurile de conformare.
- 50% dintre respondenți consideră că frauda de acest tip conduce la o concurență neloială care afectează buna funcționare a pieței libere și integritatea acesteia.
“Autoritățile s-au concentrat mai mult asupra prevederilor legislative și procedurale, în ultimii ani, în timp ce reforma și digitalizarea administrației fiscale au încetinit, proiectul de modernizare a acesteia cu Banca Mondială fiind recent anulat. Ar trebui, totuși, să înțelegem că frauda nu poate fi redusă doar prin măsuri legislative și că din acest motiv, așa cum arată și sondajul nostru, se tinde către un exces de reglementare care sporește povara de conformare. Reforma și digitalizarea administrației fiscale, în schimb, sprijină atât contribuabilii corecți, cât și autoritățile să identifice mai rapid, mai eficient și mai puțin costisitor zonele de neconformare, evaziune și fraudă fiscală și, din acest motiv, ar trebui să fie prioritare”, spune Daniel Anghel.
Sondajul, realizat pe un eșantion reprezentativ de respondenți din cadrul companiilor românești sau care acționează în România, relevă percepția acestora cu privire la fenomenul de fraudă și consecințele acesteia asupra propriei activități, inclusiv în ceea ce privește relația cu clienți sau furnizori frauduloși.
„Autoritățile fiscale au impus în ultimii ani mai multe măsuri pentru a reduce frauda și evaziunea fiscală, cel mai recent exemplu fiind split TVA, adoptat în ciuda dezavantajelor evidente și a lipsei de garanții că va reduce frauda. Pentru majoritatea contribuabililor onești, aceste decizii au mărit costurile și au necesitat alocarea suplimentară de resurse pentru a îndeplini cerințele legale. În același timp, ei nu au observat o scădere dramatică a fraudei astfel încât efortul lor să fie compensat printr-o ameliorare a mediului economic. Prin urmare, nu ne surprinde, deși la prima vedere pare paradoxal, că societățile au ajuns să considere că cel mai mare impact al fraudei de TVA resimțit în activitatea lor este indus de măsurile legislative și administrative ale autorităților luate tocmai cu scopul de a combate fenomenul și, implicit, de a sprijini contribuabilii corecți”, declară Daniel Anghel, Partener și Lider al departamentului de taxe și consultanță juridică, PwC România.
Întrebarea care a demarat studiul și la care au răspuns toți cei care au participat la acesta a fost:
„Cum percep că afectează frauda de TVA activitatea companiei?”
Iată și rezultatele, răspunsurile pe care cei de la PwC le-au primit la întrebarea de mai sus:
- 52% dintre respondenți au indicat controalele fiscale încrucișate ca fiind principalele generatoare de consum suplimentar de resurse din partea companiei.
- 55% dintre respondenți consideră că ultimele măsuri legislative fiscale menite a depista și preveni metodele de fraudare afectează societățile comerciale de bună credință într-o măsură mai mare decât în cazul celor frauduloase, crescându-le costurile de conformare.
- 50% dintre respondenți consideră că frauda de acest tip conduce la o concurență neloială care afectează buna funcționare a pieței libere și integritatea acesteia.
“Autoritățile s-au concentrat mai mult asupra prevederilor legislative și procedurale, în ultimii ani, în timp ce reforma și digitalizarea administrației fiscale au încetinit, proiectul de modernizare a acesteia cu Banca Mondială fiind recent anulat. Ar trebui, totuși, să înțelegem că frauda nu poate fi redusă doar prin măsuri legislative și că din acest motiv, așa cum arată și sondajul nostru, se tinde către un exces de reglementare care sporește povara de conformare. Reforma și digitalizarea administrației fiscale, în schimb, sprijină atât contribuabilii corecți, cât și autoritățile să identifice mai rapid, mai eficient și mai puțin costisitor zonele de neconformare, evaziune și fraudă fiscală și, din acest motiv, ar trebui să fie prioritare”, spune Daniel Anghel.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI