Opinie Deloitte: COVID-19 mareste viteza de reactie pe piata imobiliara. Cum va arata noua normalitate?
Data publicarii: 14-05-2020 | ImobiliareCriza neaștepată ș aitipiă generată de virusul Covid-19 afectează in mod direct dar diferit ramurile economiei, altfel decât cauzele care au generat în trecut recesiuni economice majore. În mod tradițional, domeniul imobiliarelor reacționa cu un decalaj de șase luni fațăde restul industriilor în caz de despresie economică însă de această dată, reacțiunea a venit mult mai repede ca urmare a lipsei de predictibilitate și a adâncimii acestei crize. Cum ar putea arăta revenirea la normalitate pe acest segment?
Ei bine, potrivit unei analize Deloitte care ia în calcul evoluția acestui domeniu în timpul a patru mari evenimente de acest gen din trecut precum gripa asiatică din anul 1957, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, epidemia SARS din 2002 respectiv criza fincniară din anii 2008-2009, șocurile externe au avut un impact imediat pe termen scurt asupra prețurilor actielor imobiliare comerciale cu o influență minimă însă asupra activității de tranzacționare. Sectorul imobiliarelor comerciale au recuperat pierderile pricinuite de aceste evenimente în ritmuri diferite, beneficiind de o revenire rapidă în cazul evenimentelor punctuale și de una mai de lungă durată în cazul recesiunii din anul 2008.
Dacă înainte de criza provocată de ultima pandemie piața imobiliară se afla într-o poziție bună comparativ cu perioada de încetinire a creșterii economice de acum 12 ani, începând cu a doua săptămână a lunii martie, piețele financiare au scăzut brusc iar domeniul imobiliarelor a fost afectat direct și imediat în special din cauza deciziilor autorităților din cele mai multe state ale lumii, de a închide numeroase activități. S-a întâmplat același lucru și pe piața autohtonă unde odată cu închiderea marilor centre comerciale, autoritățile au pus mare presiune și pe lichiditățile proprietarilor de clădiri ori pe veniturile chiriașilor.
În acest moment, este aproape imposibil să estimăm revenirea la normalitate și n ce va consta această revenire însă putem analiza, pe baza datelor existente, provocările din acest domeniu dar și perspectivele imediate.
Astfel, potrivit lui Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Imobiliar la Deloitte România, „jucătorii din domeniu au nevoie de un plan eficient și structurat pentru întoarcerea persoanelor în spațiile fizice după eliminarea restricțiilor, cum ar fi birourile, spațiile comerciale și hotelurile. Este clar că revenirea în spațiile fizice nu va însemna întoarcerea la vechea normalitate. De aceea, companiile trebuie să țină cont de noile modalități de interacțiune umană și să adapteze spațiile în consecință„.
„Utilizarea tehnologiei capătă o importanță decisivă în orice domeniu în această perioadă, iar domeniul imobiliar nu face excepție. Așadar, o zonă de focus este tehnologia, atât pentru angajați (dotările necesare pentru munca la distanță, aplicații pentru rotirea angajaților etc.), cât și pentru a îmbunătăți activitatea lor și a clienților (spre exemplu, soluții automatizate în depozitele care deservesc comerțul online). Tehnologia vine, însă, la pachet cu riscurile cibernetice, ceea ce determină companiile să consolideze măsurile de securitate cibernetică și de confidențialitate a datelor. Reevaluarea portofoliului de active pentru diminuarea riscurilor pe termen lung și gestionarea prudentă a fluxurilor de capital sunt, de asemenea, acțiuni menite să ajute jucătorii din industrie pentru a traversa mai ușor această criză. Pentru a se îndrepta cât mai repede spre faza de creștere, jucătorii din domeniu trebuie să înțeleagă cât mai bine noua normalitate”, continuă ea.
Astfel, atunci când vine vorba despre alegerea spațiilor închiriate pe viitor, chiriașii vor alege probabil flexibilitatea contractelor și cât mai multe facilități online, mai puține spații comune etc. Pe de altă parte, una dintre cele mai mari provocări ale acestui sector va fi cel legat de creșterea costurilor ca urmare a nevesității de tehnologizare.
Ei bine, potrivit unei analize Deloitte care ia în calcul evoluția acestui domeniu în timpul a patru mari evenimente de acest gen din trecut precum gripa asiatică din anul 1957, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, epidemia SARS din 2002 respectiv criza fincniară din anii 2008-2009, șocurile externe au avut un impact imediat pe termen scurt asupra prețurilor actielor imobiliare comerciale cu o influență minimă însă asupra activității de tranzacționare. Sectorul imobiliarelor comerciale au recuperat pierderile pricinuite de aceste evenimente în ritmuri diferite, beneficiind de o revenire rapidă în cazul evenimentelor punctuale și de una mai de lungă durată în cazul recesiunii din anul 2008.
Dacă înainte de criza provocată de ultima pandemie piața imobiliară se afla într-o poziție bună comparativ cu perioada de încetinire a creșterii economice de acum 12 ani, începând cu a doua săptămână a lunii martie, piețele financiare au scăzut brusc iar domeniul imobiliarelor a fost afectat direct și imediat în special din cauza deciziilor autorităților din cele mai multe state ale lumii, de a închide numeroase activități. S-a întâmplat același lucru și pe piața autohtonă unde odată cu închiderea marilor centre comerciale, autoritățile au pus mare presiune și pe lichiditățile proprietarilor de clădiri ori pe veniturile chiriașilor.
În acest moment, este aproape imposibil să estimăm revenirea la normalitate și n ce va consta această revenire însă putem analiza, pe baza datelor existente, provocările din acest domeniu dar și perspectivele imediate.
Astfel, potrivit lui Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Imobiliar la Deloitte România, „jucătorii din domeniu au nevoie de un plan eficient și structurat pentru întoarcerea persoanelor în spațiile fizice după eliminarea restricțiilor, cum ar fi birourile, spațiile comerciale și hotelurile. Este clar că revenirea în spațiile fizice nu va însemna întoarcerea la vechea normalitate. De aceea, companiile trebuie să țină cont de noile modalități de interacțiune umană și să adapteze spațiile în consecință„.
„Utilizarea tehnologiei capătă o importanță decisivă în orice domeniu în această perioadă, iar domeniul imobiliar nu face excepție. Așadar, o zonă de focus este tehnologia, atât pentru angajați (dotările necesare pentru munca la distanță, aplicații pentru rotirea angajaților etc.), cât și pentru a îmbunătăți activitatea lor și a clienților (spre exemplu, soluții automatizate în depozitele care deservesc comerțul online). Tehnologia vine, însă, la pachet cu riscurile cibernetice, ceea ce determină companiile să consolideze măsurile de securitate cibernetică și de confidențialitate a datelor. Reevaluarea portofoliului de active pentru diminuarea riscurilor pe termen lung și gestionarea prudentă a fluxurilor de capital sunt, de asemenea, acțiuni menite să ajute jucătorii din industrie pentru a traversa mai ușor această criză. Pentru a se îndrepta cât mai repede spre faza de creștere, jucătorii din domeniu trebuie să înțeleagă cât mai bine noua normalitate”, continuă ea.
Astfel, atunci când vine vorba despre alegerea spațiilor închiriate pe viitor, chiriașii vor alege probabil flexibilitatea contractelor și cât mai multe facilități online, mai puține spații comune etc. Pe de altă parte, una dintre cele mai mari provocări ale acestui sector va fi cel legat de creșterea costurilor ca urmare a nevesității de tehnologizare.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an
- Birourile viitorului: colaborare, energie și atragerea talentelor, cu un grad de ocupare ideal intre 50% și 85%
- Schneider Electric a încheiat primul trimestru cu realizări importante în materie de sustenabilitate
- Leul se prăbușește pentru a treia zi consecutiv: Euro atinge un nou maxim istoric de 5.1222 lei.
- Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
- Sales Partner, startup de digitalizare a operațiunilor dealerilor auto, vizează o finanțare de un milion de euro pentru extindere în Europa și dezvoltarea tehnologiei
- Studiu EY: Creșterea cererii de energie din partea companiilor creează noi provocări, dar și o mare oportunitate pentru furnizori
- Studiu Deloitte: 2/3 din companii invoca lipsa de experienta a noilor angajati, in timp ce posturile de incepatori sunt preluate de AI
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International