Opinie Deloitte: Cum gestionam eficient voucherele din punct de vedere fiscal si contabil?

Data publicarii: 17-06-2020 | Economie
Puține categorii de comercianți nu au fost afectate de pandemia Covid-19 și de restricțiile care au urmat. În acest context, majoritatea retailerilor au redescoperit voucherele, ca o modalitate eficientă și sigură de a crește vânzările în perioada imediat următoare. Nu este o practică nouă însă aceasta pare acum mai la îndemână decât oricând, în condițiile în care mare parte din comercianți s-au orientat către comerțul online unde punctele valorice și tichetele cadou sunt ușor de generat și foarte eficiente în relația cu clienții. Utilizarea acestora pe de altă parte, aduce cu sine și o serie de implicații contabile și fiscale.

Potrivit specialiștilor Deloitte Andreea Judy, Andreea Vlad și Cătălina Cojocaru, vânzarea voucherelor și a punctelor cadou trebuie să se reflecte clar în contabilitatea unei firme, acestea putând fi contabilizate ca venituri înregistrate în avans în cazul în care voucherele sunt vândute. În cazul în care societatea acordă aceste puncte cadou în funcție de valoarea coșului de cumpărături, „compania va înregistra ca venit suma totală în momentul acordării lor și va constitui un provizion aferent costurilor estimate”, spun cele trei specialiste Deloitte. „De asemenea, dacă societatea acordă cupoane valorice (vouchere) sau tichete, va înregistra ca venit suma totală la momentul acordării lor și, la fel ca în situațiile anterioare, va constitui provizion pentru obligațiile care îi revin în urma utilizării acestor instrumente”, continuă acestea.

Indiferent de modalitatea prin care comercianții aleg să își stimuleze vânzările, aceștia trebuie să țină cont și de implicațiile fiscale ale acestor stimuli. Pentru a stabili tratamentul fiscal corect, aceștia vor ține cont de datele înregistrate în contabilitate. Orice venit obținut în acest fel va fi impozitat în funcție de momentul recunoașterii acestuia. Cheltuielile generate de acest tip de operațiuni, pe de altă parte, vor putea fi deduse, fie că vorbim despre cheltuieli de promovare a campaniilor ori de cheltuieli de producție (design, imprimare).

„Din perspectiva TVA, tratamentul fiscal al voucherelor se stabilește în funcție de tipul acestora. Diferența principală este dată de momentul în care intervine obligația firmei emitente de a colecta TVA. Pentru acele vouchere cu scop unic, pentru care TVA datorată este cunoscută la momentul emiterii (bunurile/serviciile sunt identificate și se poate determina cota de TVA aplicabilă), obligația de colectare a taxei intervine la momentul acordării cuponului. În acest caz este de menționat faptul că taxa va rămâne colectată chiar dacă voucherul respectiv nu este utilizat de către client (a expirat și nu mai poate fi utilizat), ajustarea TVA colectată nefiind permisă. ” spun Andreea Judy, Andreea Vlad și Cătălina Cojocaru.

„În cazul voucherelor cu scop multiplu, pentru care valoarea TVA nu poate fi determinată până la utilizarea efectivă de către client, obligația de colectare a TVA intervine în momentul utilizării cuponului valoric. O astfel de situație poate apărea, de exemplu, atunci când voucherul poate fi utilizat pentru achiziționarea de bunuri/servicii pentru care se aplică cote diferite de TVA”, conchid cele trei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG