Opinie Deloitte - Capitalizarea companiilor poate deveni criteriu pentru obtinerea unor facilitati fiscale
Data publicarii: 21-07-2020 | EconomieMăsurile luate în mare parte in țările afectate de pandemia de Covid-19 pentru atenuarea efectelor sociale și economice cauzate de aceasta intră într-o nouă etapă, cred Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe și Claudia Matei, Consultant Senior la Deloitte România. De-a lungul ultimelor luni s-au impus o serie de restricții iar relaxarea acestora cu scopul de a relansa economiile afectate, impun o serie de planuri de acțiune etapizate atât pe termen mediu cât și pe termen lung. În principiu, potrivit celor două experte Deloitte, e nevoie de o trecere treptată de la măsurile directe de sprijin către un proces concret de stimulare a investițiilor care să asigure dezvoltarea durabilă.
În cazul țării noastre, slaba capitalizare a companiilor a accentuat efectele crizei resimțite din plin în ultimele luni. Din acest motiv, se încearcă o operațiune mai amplă de îmbunătățire a structurii capitalurilor prin acordarea unor facilități fiscale.
Astfel, în recent lansatul Plan Național de Investiții și Relansare Economică, s-a introdus o prevedere care are drept scop principal îmbunătățirea situației financiare a companiilor, lucru esențial pentru dezvoltarea pe termen lung. Prevederea se referă la acordarea de stimulente fiscale pentru companiile care au un nivel adecvat al capitalurilor proprii. Este o măsură extrem de importantă în condițiile în care în România peste 280.000 de firme au capitaluri proprii negative motiv pentru care acestea nici nu beneficiază de acces la finanțare bancară.
„Astfel, companiile care își îmbunătățesc structura capitalurilor proprii, respectiv ajung la capitaluri proprii pozitive, ar urma să primească o bonificație de 10% la plata impozitului pe profit, începând cu trimestrul IV din acest an. Planul prevede astfel de bonificații, acordate în funcție de nivelul capitalurilor proprii, în mod succesiv, până în anul 2025” scriu Elena și Claudia. „Stimularea companiilor să își mențină o capitalizare adecvată prin acordarea de facilități fiscale este nu doar binevenită, dar pare și mult mai eficientă decât măsurile coercitive propuse în trecut. Astfel, companiile ai căror acționari sunt preocupați să își mențină firma sănătoasă din punct de vedere financiar vor fi „recompensate” prin bonificații, pe când, în proiectul legislativ de anul trecut, se prevedea menționarea acestor companii pe o „listă neagră” și chiar posibilitatea dizolvării lor, ca ultimă soluție”, adaugă cele două.
Ce surse au însă la îndemână companiile pentru a-și majora capitalurile proprii? Ei bine, în această categorie se încadrează atât capitalul social cât și rezervele diverse dar și profiturile sau pierderile actuale din trecut. Pentru a crește și a aduce șa un nivel pozitiv acest tip de capitaluri, companiile pot alege să influențeze oricare dintre elementele menționate mai sus, cu mențiunea că doar capitalul social poate fi influențat independent de profitabilitatea afacerii.
„Astfel, pentru a-și îmbunătăți structura capitalurilor proprii și pentru a putea beneficia și de bonificațiile la plata impozitului pe profit, companiile ar trebui să treacă în revistă metodele cele mai eficiente pentru atingerea acestor scopuri. Printre acestea amintim metoda clasică, și anume majorarea capitalului social prin aport în numerar, dar și convertirea unor împrumuturi acordate societății de acționari/asociați în capital social, sau utilizarea în acest scop a unor sume lăsate la dispoziție de către acționari/ asociați”, scriu cele două experte Deloitte.
În cazul țării noastre, slaba capitalizare a companiilor a accentuat efectele crizei resimțite din plin în ultimele luni. Din acest motiv, se încearcă o operațiune mai amplă de îmbunătățire a structurii capitalurilor prin acordarea unor facilități fiscale.
Astfel, în recent lansatul Plan Național de Investiții și Relansare Economică, s-a introdus o prevedere care are drept scop principal îmbunătățirea situației financiare a companiilor, lucru esențial pentru dezvoltarea pe termen lung. Prevederea se referă la acordarea de stimulente fiscale pentru companiile care au un nivel adecvat al capitalurilor proprii. Este o măsură extrem de importantă în condițiile în care în România peste 280.000 de firme au capitaluri proprii negative motiv pentru care acestea nici nu beneficiază de acces la finanțare bancară.
„Astfel, companiile care își îmbunătățesc structura capitalurilor proprii, respectiv ajung la capitaluri proprii pozitive, ar urma să primească o bonificație de 10% la plata impozitului pe profit, începând cu trimestrul IV din acest an. Planul prevede astfel de bonificații, acordate în funcție de nivelul capitalurilor proprii, în mod succesiv, până în anul 2025” scriu Elena și Claudia. „Stimularea companiilor să își mențină o capitalizare adecvată prin acordarea de facilități fiscale este nu doar binevenită, dar pare și mult mai eficientă decât măsurile coercitive propuse în trecut. Astfel, companiile ai căror acționari sunt preocupați să își mențină firma sănătoasă din punct de vedere financiar vor fi „recompensate” prin bonificații, pe când, în proiectul legislativ de anul trecut, se prevedea menționarea acestor companii pe o „listă neagră” și chiar posibilitatea dizolvării lor, ca ultimă soluție”, adaugă cele două.
Ce surse au însă la îndemână companiile pentru a-și majora capitalurile proprii? Ei bine, în această categorie se încadrează atât capitalul social cât și rezervele diverse dar și profiturile sau pierderile actuale din trecut. Pentru a crește și a aduce șa un nivel pozitiv acest tip de capitaluri, companiile pot alege să influențeze oricare dintre elementele menționate mai sus, cu mențiunea că doar capitalul social poate fi influențat independent de profitabilitatea afacerii.
„Astfel, pentru a-și îmbunătăți structura capitalurilor proprii și pentru a putea beneficia și de bonificațiile la plata impozitului pe profit, companiile ar trebui să treacă în revistă metodele cele mai eficiente pentru atingerea acestor scopuri. Printre acestea amintim metoda clasică, și anume majorarea capitalului social prin aport în numerar, dar și convertirea unor împrumuturi acordate societății de acționari/asociați în capital social, sau utilizarea în acest scop a unor sume lăsate la dispoziție de către acționari/ asociați”, scriu cele două experte Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI