EY: Masuri noi de fluidizare a traficului de marfuri prin birourile vamale din Romania
Data publicarii: 20-08-2020 | EconomiePunct de vedere EY, Mihai Petre
Noi măsuri de fluidizare a traficului de mărfuri prin birourile vamale au fost luate în ultima perioadă în România, autoritățile încurajând operatorii economici să utilizeze pe cât posibil vămuirea la domiciliu.
Astfel, începând cu luna august a acestui an, au fost implementate noi măsuri de fluidizare a traficului de mărfuri la nivelul birourilor vamale din România, pentru a reduce timpii de așteptare (între 30 și 500 de minute) dar și pentru a sprijini agenții economici locali în contextul pandemiei de Covid-19 și a problemelor pe care aceasta le-a cauzat pe toate nivelurile economiei. Totodată. Aceste măsuri au scopul de a ajuta și birourile de frontieră, în mod special în contextul Brexit care va cauza în mai puțin de cinci luni probleme datorită volumului suplimentar de importuri și exporturi.
La nivelul țării noastre, procedurile simplificate de vămuire sunt utilizate în pondere extrem de redusă, de doar 10% dintre agenții economici care importă și exportă din afara UE. Un procent aproape de neluat în seamă dacă e să luăm în considerare media europeană care se situează la 65,57% în prezent.
Acest lucru înseamnă că automat, peste 1 milion de declarații vamale sunt încă depuse anual în România în procedură normală, pe hârtie, împreună cu setul de documente aferent. Utilizarea unor metode simplificate de vămuire poate reduce de cinci până la zece ori acest număr, cu ajutorul unor declarații recapitulative.
Vămuirea la domiciliu, spune Mihai Petre, Partener Asociat Asistență fiscală și juridică la EY România, „permite sosirea mijlocului de transport direct la depozitul de destinație, fără drumuri către biroul vamal. Controlul vamal și liberul de vamă se realizează direct la depozitul/sediul importatorului cu implicare minimă din partea funcționarilor vamali”.
Mai mult, „dacă utilizează o astfel de procedură, importatorii pot beneficia de amânarea plății TVA în vamă la import, respectiv să înregistreze TVA prin mecanismul taxării inverse evitând astfel prefinanțarea TVA. De asemenea, plata taxelor la import se va face cumulat (pentru o perioadă anterioară de 30 de zile) în momentul depunerii unei singure declarații vamale globale. Aceasta poate fi utilizată și în cazul exporturilor de mărfuri, liberul de vamă la export fiind obținut direct la locul de încărcare, fără drumuri către birourile vamale”, continuă acesta.
În contextul crizei medicale cauzate de pandemia din ultimele luni, vămuirea la domiciliu va diminua interacțiunile dintre personalul importatorului și funcționarii vamali, măsură de siguranță care se impune oricum în această perioadă când distanțarea socială și izolarea au devenit noțiuni de importanță majoră pentru toată lumea.
„În contextul noilor măsuri de fluidizare, procedura va permite ca timpii de staționare a transportatorilor să se înjumătățească, fiind eliminată necesitatea efectuării tranzitului vamal. Procedura se aplică tuturor regimurilor vamale, cu excepția tranzitului. Totodată, produsele accizabile care intră sub incidența regimului de antrepozitare și a regulilor privind deplasarea/primirea în regim suspensiv de accize, precum și produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni nu pot face obiectul procedurii”,conchide Mihai Petre.
Noi măsuri de fluidizare a traficului de mărfuri prin birourile vamale au fost luate în ultima perioadă în România, autoritățile încurajând operatorii economici să utilizeze pe cât posibil vămuirea la domiciliu.
Astfel, începând cu luna august a acestui an, au fost implementate noi măsuri de fluidizare a traficului de mărfuri la nivelul birourilor vamale din România, pentru a reduce timpii de așteptare (între 30 și 500 de minute) dar și pentru a sprijini agenții economici locali în contextul pandemiei de Covid-19 și a problemelor pe care aceasta le-a cauzat pe toate nivelurile economiei. Totodată. Aceste măsuri au scopul de a ajuta și birourile de frontieră, în mod special în contextul Brexit care va cauza în mai puțin de cinci luni probleme datorită volumului suplimentar de importuri și exporturi.
La nivelul țării noastre, procedurile simplificate de vămuire sunt utilizate în pondere extrem de redusă, de doar 10% dintre agenții economici care importă și exportă din afara UE. Un procent aproape de neluat în seamă dacă e să luăm în considerare media europeană care se situează la 65,57% în prezent.
Acest lucru înseamnă că automat, peste 1 milion de declarații vamale sunt încă depuse anual în România în procedură normală, pe hârtie, împreună cu setul de documente aferent. Utilizarea unor metode simplificate de vămuire poate reduce de cinci până la zece ori acest număr, cu ajutorul unor declarații recapitulative.
Vămuirea la domiciliu, spune Mihai Petre, Partener Asociat Asistență fiscală și juridică la EY România, „permite sosirea mijlocului de transport direct la depozitul de destinație, fără drumuri către biroul vamal. Controlul vamal și liberul de vamă se realizează direct la depozitul/sediul importatorului cu implicare minimă din partea funcționarilor vamali”.
Mai mult, „dacă utilizează o astfel de procedură, importatorii pot beneficia de amânarea plății TVA în vamă la import, respectiv să înregistreze TVA prin mecanismul taxării inverse evitând astfel prefinanțarea TVA. De asemenea, plata taxelor la import se va face cumulat (pentru o perioadă anterioară de 30 de zile) în momentul depunerii unei singure declarații vamale globale. Aceasta poate fi utilizată și în cazul exporturilor de mărfuri, liberul de vamă la export fiind obținut direct la locul de încărcare, fără drumuri către birourile vamale”, continuă acesta.
În contextul crizei medicale cauzate de pandemia din ultimele luni, vămuirea la domiciliu va diminua interacțiunile dintre personalul importatorului și funcționarii vamali, măsură de siguranță care se impune oricum în această perioadă când distanțarea socială și izolarea au devenit noțiuni de importanță majoră pentru toată lumea.
„În contextul noilor măsuri de fluidizare, procedura va permite ca timpii de staționare a transportatorilor să se înjumătățească, fiind eliminată necesitatea efectuării tranzitului vamal. Procedura se aplică tuturor regimurilor vamale, cu excepția tranzitului. Totodată, produsele accizabile care intră sub incidența regimului de antrepozitare și a regulilor privind deplasarea/primirea în regim suspensiv de accize, precum și produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni nu pot face obiectul procedurii”,conchide Mihai Petre.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online