Opinie Deloitte: Stimularea cererii de masini „verzi”, oportunitatea creata de criza pentru sectorul auto
Data publicarii: 16-09-2020 | AutoUnul dintre cele mai puternic afectate sectoare ale economiei ca urmare a restricțiilor impuse pe timp de pandemie a fost și industria auto, care a suferit un șoc puternic în prima jumătate a acestui an nu doar la nivel european ci în întreaga lume. Mai mult, pe fondul neîncrederii cu privire la evoluția pandemiei și a economiei globale care persistă în această perioadă, revenirea acestui sector este cel mult lentă dar mai degrabă incertă.
Potrivit celor mai recente studii, preocuparea principală a companiilor din sectorul automotive este legată de scăderea cererii. Problemele sunt cât se poate de vizibile pe de altă parte într-o economie precum cea a României, unde industria auto reprezintă o parte importantă a economiei locale, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut, la exporturi dar și pe piața muncii, ca angajator.
Astfel, potrivit datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în primele șapte luni ale anului curent, numărul de autoturisme noi înmatriculate în țara noastră a scăzut cu nu mai puțin de 24% față de aceeași perioadă a anului trecut, o situație similară fiind raportată și în cazul vehiculelor comerciale. Ce-i drept, s-au înregistrat creșteri în ceea ce privește cererea în ultimele două luni însă acestea nu au reușit să acopere scăderile din perioada de carantină, de blocaj. Și partea de producție a avut de suferit, în primele șase luni ale acestui an aceasta înregistrând o scădere de 30% față de perioada similară a anului trecut, la nivel local.
Ce s-a întâmplat? Ei bine, mai mult de trei sferturi dintre participanții la studiul Deloitte Romanian Consumer Trends aplicat pe LinkedIn, spun că au intenționat sau intenționează să amâne cumpărarea unei mașini noi din cauza pandemiei cauzate de Covid-19 și a incertitudinilor care au urmat. Nici la nivel european lucrurile nu stau mai bine, mai mult de jumătate dintre respondenți considerând importantă amânarea achiziției unei mașini noi în această perioadă. „Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului că Uniunea Europeană este principala piață de export pentru companiile românești în general, inclusiv pentru cele din industria auto”, scrie Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
„La nivel european”, continuă el, „mai mult de jumătate dintre consumatori intenționează să amâne cumpărarea unei mașini în această perioadă. În aceste condiții, devine esențial ca autoritățile să ia măsuri pentru stimularea cererii pe piața auto și, de ce nu, această situație poate fi transformată în oportunitate, aceea de a acționa simultan pentru sprijinirea industriei, dar și pentru protecția mediului, prin reducerea poluării cauzate de traficul auto care, de mulți ani, depășește cu mult limitele admise”.
„În paralel cu susținerea producției de mașini „verzi”, este important să se ia măsuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu îndeplinesc standardele actuale în privința emisiilor poluante. În ultimii ani, după eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, în România au fost înmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. În plus, este recomandat un control mai strict în privința fiscalizării tranzacțiilor de pe această piață, pentru a se asigura un mediu concurențial echitabil”, conchide Ciprian Gavriliu.
Potrivit celor mai recente studii, preocuparea principală a companiilor din sectorul automotive este legată de scăderea cererii. Problemele sunt cât se poate de vizibile pe de altă parte într-o economie precum cea a României, unde industria auto reprezintă o parte importantă a economiei locale, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut, la exporturi dar și pe piața muncii, ca angajator.
Astfel, potrivit datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în primele șapte luni ale anului curent, numărul de autoturisme noi înmatriculate în țara noastră a scăzut cu nu mai puțin de 24% față de aceeași perioadă a anului trecut, o situație similară fiind raportată și în cazul vehiculelor comerciale. Ce-i drept, s-au înregistrat creșteri în ceea ce privește cererea în ultimele două luni însă acestea nu au reușit să acopere scăderile din perioada de carantină, de blocaj. Și partea de producție a avut de suferit, în primele șase luni ale acestui an aceasta înregistrând o scădere de 30% față de perioada similară a anului trecut, la nivel local.
Ce s-a întâmplat? Ei bine, mai mult de trei sferturi dintre participanții la studiul Deloitte Romanian Consumer Trends aplicat pe LinkedIn, spun că au intenționat sau intenționează să amâne cumpărarea unei mașini noi din cauza pandemiei cauzate de Covid-19 și a incertitudinilor care au urmat. Nici la nivel european lucrurile nu stau mai bine, mai mult de jumătate dintre respondenți considerând importantă amânarea achiziției unei mașini noi în această perioadă. „Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului că Uniunea Europeană este principala piață de export pentru companiile românești în general, inclusiv pentru cele din industria auto”, scrie Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
„La nivel european”, continuă el, „mai mult de jumătate dintre consumatori intenționează să amâne cumpărarea unei mașini în această perioadă. În aceste condiții, devine esențial ca autoritățile să ia măsuri pentru stimularea cererii pe piața auto și, de ce nu, această situație poate fi transformată în oportunitate, aceea de a acționa simultan pentru sprijinirea industriei, dar și pentru protecția mediului, prin reducerea poluării cauzate de traficul auto care, de mulți ani, depășește cu mult limitele admise”.
„În paralel cu susținerea producției de mașini „verzi”, este important să se ia măsuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu îndeplinesc standardele actuale în privința emisiilor poluante. În ultimii ani, după eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, în România au fost înmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. În plus, este recomandat un control mai strict în privința fiscalizării tranzacțiilor de pe această piață, pentru a se asigura un mediu concurențial echitabil”, conchide Ciprian Gavriliu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere