Opinie Deloitte: Transformare digitala, un proces cu avantaje nu doar financiare

Data publicarii: 01-10-2020 | Economie
Criza sanitară și socială creată de pandemia de Covid-19 a creat un context incert în care companiile din toată lumea s-au văzut nevoite, pe neașteptate, să caute și să găsească noi soluții care să le permită un răspuns imediat. Pentru multe dintre acestea, transformarea digitală pare a fi soluția capabilă să contribuie la o relansare din punct de vedere al activității și implicit, la crearea unei strategii care să asigure o creștere durabilă. Potrivit celei mai recente ediții a studiului Digital Economy and Society Index realizat de Deloitte, pe de altă parte, doar 55% dintre companiile din România au făcut mici investiții în acest sector în ciuda faptului că țara noastră se bucură de o oarecare notorietate în Europa în ceea ce privește oportunitățile din domeniul tehnologiei.

„Potrivit studiului Deloitte Digital Transformation 2020, companiile care înregistrează un nivel ridicat de digitalizare raportează creșteri ale veniturilor mult peste media industriei din care provin și sunt de trei ori mai înclinate spre a raporta o creștere a veniturilor anuale globale decât organizațiile cu un nivel mic de digitalizare”, scrie Vladimir Aninoiu, Director Tehnologie în cadrul practicii de consultanță a Deloitte România.

Avantajele dezvoltării tehnologice sunt însă multiple și nu au implicații doar din punct de vedere financiar. Creșterea veniturilor poate fi corelată cu o mai bună eficientizare a proceselor, reducerea costurilor și a timpilor petrecuți cu mentenanța. Transformarea digitală oferă companiilor de asemenea ocazia de a îmbunătăți în mod semnificativ interacțiunea cu clientul.

„Cu ajutorul analizei și interpretării datelor, organizațiile pot înțelege mai bine nevoile clienților și lua măsuri în vederea îmbunătății calității serviciilor și a produselor pe care le oferă. Confruntată cu rezultate economice slabe cauzate de o politică de expansiune excesivă căreia i se adăugau efectele crizei financiare din 2008, Starbucks a început să pună în aplicare în acel an un plan prin care combină data analytics și IoT - Internet of Things -, programe de loialitate și aplicații mobile, cu scopul de a planifica noile zone de amplasare a magazinelor sale sau a alinia serviciile și produsele pe care le oferea cu preferințele clienților”, continuă Vladimir Aninoiu.

Capitalul uman joacă și el un rol important în transformarea digitală a unei companii. Un astfel de proces nu poate fi inițializat fără a se lua în calcul și gradul de cunoștințe digitale ale angajaților. În acest sens, procentul europenilor care dețin minime cunoștințe în acest domeniu, era de 58% anul trecut. Companiile care doresc tehnologizarea trebuie prin urmare să ia în calcul și acest aspect și implicit, să investească în perfecționarea capacităților digitale ale angajaților pentru eficientizarea proceselor dar și pentru îmbunătățirea relației dintre angajat și angajator.

„Pentru companiile care sunt la început de drum, pe lângă conștientizarea tuturor beneficiilor antrenate de un proces de transformare digitală, este deopotrivă important să înțeleagă unde se poziționează pe traiectoria acestui demers, care este gradul de digitalizare pe care și-l doresc și care sunt pașii de urmat pentru a-și atinge obiectivele. Într-o primă instanță, pot avea în vedere o strategie etapizată, care să stabilească investițiile prioritare, astfel încât implementarea procesului de transformare digitală să fie una cât mai eficientă”, conchide expertul Deloitte.