PwC: ANAF va depista și sancționa mai ușor contribuabilii incorecți datorită SAF-T
Data publicarii: 24-11-2020 | EconomieÎn urma unui sondaj online realizat de PwC România descoperim că aproape 60% din companiile participante la acesta consideră că implementarea SAF-T (Standard Audit File - Tax) va aduce beneficii concrete pentru administrarea fiscală, cel mai important dintre acestea fiind capacitatea de a identifica corect și de a sancționa ferm comportamentele neconforme. De asemenea, 47% dintre aceștia se așteaptă ca gradul de colectare a taxelor să crească în vreme ce perioada de derulare a inspecției fiscale va scădea.
Fișierul standard de raportare SAF-T urmează să fie implementat în anul 2021 pentru marii contribuabili, ANAF confirmând faptul că acesta se află deja în faza de derulare a unui program pilot. Ulterior, fisierul standard de raportare SAF-T va deveni obligatoriu pentru toate companiile înregistrate în scopuri de TVA din România.
Raportul SAF-T prezintă un set de raportări periodice de informații în format predefinit care se bazează pe informațiile aflate în evidențele contribuabililor din aria impozitelor directe și indirecte aplicate la nivelul persoanelor juridice. Fiind vorba de informații standardizate, contribuabililor le vor fi cerute același tip de date în același format, facilitând astfel accesul autorităților fiscale la acestea. Acest tip de raport a fost deja implementat cu succes în țări precum Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Spania, Luxemburg, Austria și Franța.
Potrivit aceluiași sondaj PwC amintit mai sus, 76% dintre companii prevăd o diminuare a timpului necesar conformării fiscale, 34% așteptându-se de asemenea la o diminuare a potențialelor erori umane care apar în procesul de conformare fiscală. Pe de altă parte, 90% dintre companii estimează costuri adiționale cu adoptarea acestui sistem în contabilitate, respectiv 50% cu adaptarea acestuia la sistemele IT deja existente.
”Infrastructura ANAF nu este încă pregătită să facă față noilor provocări ceea ce îngreunează întregul proces de colectare a taxelor și generează riscuri de neîncasare. Această situație are un impact cu atât mai mare în contextul actual în care veniturile fiscale sunt volatile, costurile și cheltuielile din cauza crizei sanitare cresc. Din aceste motive, ne întrebăm ce se va întâmpla: vom vedea o creștere a taxelor sau o îmbunătățire a colectării și o reducere a evaziunii fiscale. Considerăm că răspunsul ar trebui să fie ameliorarea colectării taxelor existente, iar implementarea SAF-T, care ar urma să aibă loc anul viitor, ar fi o pârghie eficientă în această direcție”, spune Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de Servicii Fiscale și Juridice, PwC România.
Fișierul standard de raportare SAF-T urmează să fie implementat în anul 2021 pentru marii contribuabili, ANAF confirmând faptul că acesta se află deja în faza de derulare a unui program pilot. Ulterior, fisierul standard de raportare SAF-T va deveni obligatoriu pentru toate companiile înregistrate în scopuri de TVA din România.
Raportul SAF-T prezintă un set de raportări periodice de informații în format predefinit care se bazează pe informațiile aflate în evidențele contribuabililor din aria impozitelor directe și indirecte aplicate la nivelul persoanelor juridice. Fiind vorba de informații standardizate, contribuabililor le vor fi cerute același tip de date în același format, facilitând astfel accesul autorităților fiscale la acestea. Acest tip de raport a fost deja implementat cu succes în țări precum Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Spania, Luxemburg, Austria și Franța.
Potrivit aceluiași sondaj PwC amintit mai sus, 76% dintre companii prevăd o diminuare a timpului necesar conformării fiscale, 34% așteptându-se de asemenea la o diminuare a potențialelor erori umane care apar în procesul de conformare fiscală. Pe de altă parte, 90% dintre companii estimează costuri adiționale cu adoptarea acestui sistem în contabilitate, respectiv 50% cu adaptarea acestuia la sistemele IT deja existente.
”Infrastructura ANAF nu este încă pregătită să facă față noilor provocări ceea ce îngreunează întregul proces de colectare a taxelor și generează riscuri de neîncasare. Această situație are un impact cu atât mai mare în contextul actual în care veniturile fiscale sunt volatile, costurile și cheltuielile din cauza crizei sanitare cresc. Din aceste motive, ne întrebăm ce se va întâmpla: vom vedea o creștere a taxelor sau o îmbunătățire a colectării și o reducere a evaziunii fiscale. Considerăm că răspunsul ar trebui să fie ameliorarea colectării taxelor existente, iar implementarea SAF-T, care ar urma să aibă loc anul viitor, ar fi o pârghie eficientă în această direcție”, spune Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de Servicii Fiscale și Juridice, PwC România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI