Studiu Deloitte: directorii financiari din Romania sunt mai optimisti decat in 2020, dar raman concentrati pe reducerea costurilor
Data publicarii: 10-03-2021 | EconomiePotrivit celei mai recente ediții a studiului Deloitte CFO Survey România, directorii financiari din România se declară mai optimiști decât la sfârșitul anului trecut cu privire la evoluția principalilor indicatori financiari ai companiilor pe care le conduc. La studiu au participat peste 100 de directori financiari din țara noastră.
Astfel, jumătate dintre respondenți se simt optimiști cu privire la viitor însă nu renunță la precauții, 37% dintre ei considerând reducerea costurilor ca fiind o chestiune prioritară în următoarele 12 luni. Observăm totuși o scădere din acest punct de vedere, la începutul pandemiei, procentul celor care se gândeau la reduceri de costuri fiind de peste 58%.
Pe următoarele locuri în topul preocupărilor directorilor financiari se află creșterea organică a afacerilor pe care le conduc (18%) respectiv digitalizarea (11%) în condițiile în care automatizarea proceselor interne și munca la distanță au devenit prioritare în această perioadă de pandemie.
Un alt motiv major de îngrijorare pentru companiile din țara noastră este scăderea cererii. Directorii nu sunt însă nici din acest punct de vedere la fel de pesimiști ca anul trecut, ponderea celor care se așteaptă la o diminuare a cererii interne reducându-se de la 70% la începutul pandemiei la doar 44%. Revine însă în actualitate și problema lipsei forței de muncă calificate. Dacă din acest punct de vedere doar 11% dintre participanții la studiu păreau îngrijorați la începutul pandemiei, procentul a crescut treptat, ajungând în prezent la 43%.
Cât privește revenirea veniturilor la nivelurile din perioada de dinainte de pandemie, 34% dintre respondenți consideră că au ajuns deja acolo, companiile pe care le conduc revenind sau chiar depășind veniturile din 2019. Alți 43% au indicat anul curent ca fiind anul revenirii în vreme ce 22% estimează că revenirea va avea loc în anul 2022 sau poate chiar mai târziu. Pe de altă parte, peste jumătate din companii se așteaptă să raporteze venituri mai mari în acest an, comparativ cu anul trecut și, chiar dacă nu au ajuns încă la nivelul de dinainte de pandemie, să recupereze teren în lunile care urmează. 84% dintre respondenți nu sunt însă dispuși să își asume riscuri în această perioadă, mare parte din ei resimțind un profund sentiment de incertitudine în special în domeniile puternic afectate de criza precum cel al ospitalității sau cel al turismului.
„Percepția directorilor financiari cu privire la viitor s-a îmbunătățit semnificativ în ultimele șase luni, pe fondul măsurilor de sprijin anunțate de autoritățile locale și europene, respectiv al demarării campaniei de vaccinare a populației împotriva noului coronavirus. După cum reiese din studiul nostru, majoritatea sectoarelor estimează cel puțin o stabilizare a situației în 2021, cu câteva excepții, precum industria turismului și a ospitalității. Cu toate acestea, prudența rămâne principala caracteristică a mediului de business, dacă ne raportăm la faptul că reducerea costurilor continuă să fie strategia preferată pentru perioada următoare, apetitul față de risc este limitat, iar eforturile depuse pentru a asigura funcționarea organizației sunt consistente”, a declarat Zeno Căprariu, Partener Audit, Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România.
Astfel, jumătate dintre respondenți se simt optimiști cu privire la viitor însă nu renunță la precauții, 37% dintre ei considerând reducerea costurilor ca fiind o chestiune prioritară în următoarele 12 luni. Observăm totuși o scădere din acest punct de vedere, la începutul pandemiei, procentul celor care se gândeau la reduceri de costuri fiind de peste 58%.
Pe următoarele locuri în topul preocupărilor directorilor financiari se află creșterea organică a afacerilor pe care le conduc (18%) respectiv digitalizarea (11%) în condițiile în care automatizarea proceselor interne și munca la distanță au devenit prioritare în această perioadă de pandemie.
Un alt motiv major de îngrijorare pentru companiile din țara noastră este scăderea cererii. Directorii nu sunt însă nici din acest punct de vedere la fel de pesimiști ca anul trecut, ponderea celor care se așteaptă la o diminuare a cererii interne reducându-se de la 70% la începutul pandemiei la doar 44%. Revine însă în actualitate și problema lipsei forței de muncă calificate. Dacă din acest punct de vedere doar 11% dintre participanții la studiu păreau îngrijorați la începutul pandemiei, procentul a crescut treptat, ajungând în prezent la 43%.
Cât privește revenirea veniturilor la nivelurile din perioada de dinainte de pandemie, 34% dintre respondenți consideră că au ajuns deja acolo, companiile pe care le conduc revenind sau chiar depășind veniturile din 2019. Alți 43% au indicat anul curent ca fiind anul revenirii în vreme ce 22% estimează că revenirea va avea loc în anul 2022 sau poate chiar mai târziu. Pe de altă parte, peste jumătate din companii se așteaptă să raporteze venituri mai mari în acest an, comparativ cu anul trecut și, chiar dacă nu au ajuns încă la nivelul de dinainte de pandemie, să recupereze teren în lunile care urmează. 84% dintre respondenți nu sunt însă dispuși să își asume riscuri în această perioadă, mare parte din ei resimțind un profund sentiment de incertitudine în special în domeniile puternic afectate de criza precum cel al ospitalității sau cel al turismului.
„Percepția directorilor financiari cu privire la viitor s-a îmbunătățit semnificativ în ultimele șase luni, pe fondul măsurilor de sprijin anunțate de autoritățile locale și europene, respectiv al demarării campaniei de vaccinare a populației împotriva noului coronavirus. După cum reiese din studiul nostru, majoritatea sectoarelor estimează cel puțin o stabilizare a situației în 2021, cu câteva excepții, precum industria turismului și a ospitalității. Cu toate acestea, prudența rămâne principala caracteristică a mediului de business, dacă ne raportăm la faptul că reducerea costurilor continuă să fie strategia preferată pentru perioada următoare, apetitul față de risc este limitat, iar eforturile depuse pentru a asigura funcționarea organizației sunt consistente”, a declarat Zeno Căprariu, Partener Audit, Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall