Opinie Deloitte - Dosarul cu sina devine istorie. Cine ii ia locul?
Data publicarii: 15-06-2021 | EconomieComunicarea cu autoritatea fiscală prin intermediul mijloacelor electronice se transformă treptat din opțiune în obligație. Planul actual al autorităților referitor la digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conține printre altele și o serie de măsuri menite să transfere integral comunicarea contribuabililor cu autoritățile în mediul virtual. Acest lucru va fi posibil însă odată cu implementarea proiectului de modificare al Codului de procedură fiscală astfel încât acesta să includă obligativitatea contribuabililor de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiții, toate documentele vor putea fi transmise doar prin intermediul acestei platforme, interacțiunea fizică cu reprezentanții ANAF fiind astfel diminuată în proporție covârșitoare sau chiar înlocuită.
În prezent, înregistrarea în Spațiul Privat Virtual este opțională. Mai mult, în ciuda posibilităților reduse de interacțiune față în față ca urmare a pandemiei de Covid-19 și a nevoii din ce în ce mai mari de a interacționa digital, numărul celor înscriși în SPV este relativ scăzut. Trebuie să știm însă că platforma este funcțională, este deschisă tuturor doritorilor și mai mult, că aceasta facilitează și eficientizează comunicarea cu autoritățile statului.
În cazul persoanelor juridice, pentru accesarea SPV e nevoie de un certificat digital de semnătură electronică pentru alocarea căruia este necesară depunerea declarației 150 alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital, respectiv împuternicirea titularului semnăturii digitale.
După accesarea linkului de înregistrare pe platformă, contribuabilul va completa datele de identificare a persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice în calitate de titular al semnăturii digitale. Procesul se finalizează cu încărcarea documentelor care atestă calitatea de împuternicit sau administrator a persoanei fizice respective, răspunsul la solicitare fiind transmis rapid sub forma unei simple informări pe e-mail.
Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual? Ei bine, potrivit lui Camelia Malahov, director taxe directe și Gabriel Pătru, consultant senior taxe directe în cadrul Deloitte România, „utilizarea SPV simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale”.
„În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.
Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.
Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult”, conchid cei doi.
În prezent, înregistrarea în Spațiul Privat Virtual este opțională. Mai mult, în ciuda posibilităților reduse de interacțiune față în față ca urmare a pandemiei de Covid-19 și a nevoii din ce în ce mai mari de a interacționa digital, numărul celor înscriși în SPV este relativ scăzut. Trebuie să știm însă că platforma este funcțională, este deschisă tuturor doritorilor și mai mult, că aceasta facilitează și eficientizează comunicarea cu autoritățile statului.
În cazul persoanelor juridice, pentru accesarea SPV e nevoie de un certificat digital de semnătură electronică pentru alocarea căruia este necesară depunerea declarației 150 alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital, respectiv împuternicirea titularului semnăturii digitale.
După accesarea linkului de înregistrare pe platformă, contribuabilul va completa datele de identificare a persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice în calitate de titular al semnăturii digitale. Procesul se finalizează cu încărcarea documentelor care atestă calitatea de împuternicit sau administrator a persoanei fizice respective, răspunsul la solicitare fiind transmis rapid sub forma unei simple informări pe e-mail.
Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual? Ei bine, potrivit lui Camelia Malahov, director taxe directe și Gabriel Pătru, consultant senior taxe directe în cadrul Deloitte România, „utilizarea SPV simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale”.
„În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.
Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.
Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere