Opinie Deloitte: Sistemul de raportare SAF-T, deschis pentru testare. Care sunt pasii urmatori?
Data publicarii: 23-08-2021 | EconomieRaportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File Taxation) va deveni obligatorie începând de anul viitor pentru marii contribuabili. Aceștia au de acum opțiunea de a începe testarea acestui sistem, un exercițiu de importanță majoră dacă ținem cont de faptul că este vorba despre un sistem complet nou, un sistem de o complexitate ridicată, cu care companiile trebuie să se familiarizeze înainte de momentul în care acesta va deveni obligatoriu.
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală a actualizat documentația necesară implementării sistemului SAF-T. A fost publicat de asemenea și un ghid de pregătire și depunere a declarațiilor fiscale în noul format precum și un set de fișiere de test care conțin inclusiv exemple de utilizare pe care contribuabilii să poată exersa depunerea declarațiilor SAF-T.
Este un semnal cât se poate de clar pe care autoritățile îl transmit cu privire la ireversibilitatea acestui proces. De asemenea, atât autoritățile cât și contribuabilii, sunt nevoiți să accepte faptul că perioada următoare va fi una extrem de dificilă de ambele părți. Astfel, contribuabilii trebuie să se asigure că informația obligatoriu de raportat există în vreme ce autoritățile au de demonstrat felul în care au reușit să pună la punct infrastructura necesară pentru o schimbare de asemenea proporții.
„Documentele publicate recent de ANAF detaliază elementele obligatorii și opționale incorporabile în noul model declarativ SAF-T, dar și aspecte legate de termenele de raportare și sancțiunile în caz de neconformare, „ce se intenționează a fi preluate la nivelul legislației”, astfel încât contribuabilii să aibă o imagine cât mai clară a obligațiilor care le revin, a pașilor pe care trebuie să îi urmeze în această direcție și, mai ales, a complexității procesului de migrare de la actualul sistem de raportare la varianta electronică”, scriu Raluca Bâldea și Ana Maria Săbiescu, experte ale Deloitte România.
„Pentru perioada imediat următoare, un element extrem de important este fișierul de teste, menit să faciliteze implementarea funcționalităților necesare de către dezvoltatorii de soluții informatice, care apoi să fie testate de contribuabili. Prin testarea voluntară, orice contribuabil poate testa declarația în formatul SAF-T fără ca datele transmise să fie preluate în cadrul analizelor fiscale realizate de direcțiile interne din ANAF. Practic, în perioada rămasă până când raportarea în sistemul SAF-T devine obligatorie, contribuabilii au posibilitatea să testeze modul în care funcționează sistemul, dar și soluția informatică aleasă și compatibilitatea cu sistemul fiscului, în paralel cu depunerea declarațiilor fiscale în sistemul clasic”, conchid cele două.
Documentele publicate de ANAF conțin de asemenea și informații cu privire la termenele de implementare, în funcție de fiecare categorie de contribuabil implicată în acest proces. Datele care urmează a fi aprobate prin ordin al președintelui instituției se referă la 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili respectiv anul 2022 pentru cei mijlocii și 2023 pentru cei mici.
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală a actualizat documentația necesară implementării sistemului SAF-T. A fost publicat de asemenea și un ghid de pregătire și depunere a declarațiilor fiscale în noul format precum și un set de fișiere de test care conțin inclusiv exemple de utilizare pe care contribuabilii să poată exersa depunerea declarațiilor SAF-T.
Este un semnal cât se poate de clar pe care autoritățile îl transmit cu privire la ireversibilitatea acestui proces. De asemenea, atât autoritățile cât și contribuabilii, sunt nevoiți să accepte faptul că perioada următoare va fi una extrem de dificilă de ambele părți. Astfel, contribuabilii trebuie să se asigure că informația obligatoriu de raportat există în vreme ce autoritățile au de demonstrat felul în care au reușit să pună la punct infrastructura necesară pentru o schimbare de asemenea proporții.
„Documentele publicate recent de ANAF detaliază elementele obligatorii și opționale incorporabile în noul model declarativ SAF-T, dar și aspecte legate de termenele de raportare și sancțiunile în caz de neconformare, „ce se intenționează a fi preluate la nivelul legislației”, astfel încât contribuabilii să aibă o imagine cât mai clară a obligațiilor care le revin, a pașilor pe care trebuie să îi urmeze în această direcție și, mai ales, a complexității procesului de migrare de la actualul sistem de raportare la varianta electronică”, scriu Raluca Bâldea și Ana Maria Săbiescu, experte ale Deloitte România.
„Pentru perioada imediat următoare, un element extrem de important este fișierul de teste, menit să faciliteze implementarea funcționalităților necesare de către dezvoltatorii de soluții informatice, care apoi să fie testate de contribuabili. Prin testarea voluntară, orice contribuabil poate testa declarația în formatul SAF-T fără ca datele transmise să fie preluate în cadrul analizelor fiscale realizate de direcțiile interne din ANAF. Practic, în perioada rămasă până când raportarea în sistemul SAF-T devine obligatorie, contribuabilii au posibilitatea să testeze modul în care funcționează sistemul, dar și soluția informatică aleasă și compatibilitatea cu sistemul fiscului, în paralel cu depunerea declarațiilor fiscale în sistemul clasic”, conchid cele două.
Documentele publicate de ANAF conțin de asemenea și informații cu privire la termenele de implementare, în funcție de fiecare categorie de contribuabil implicată în acest proces. Datele care urmează a fi aprobate prin ordin al președintelui instituției se referă la 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili respectiv anul 2022 pentru cei mijlocii și 2023 pentru cei mici.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall