Opinie Deloitte: Provocari fiscale de final de an in industria auto – obligatii si oportunitati
Data publicarii: 26-12-2021 | AutoDepartamentele financiare ale companiilor se concentrează la fiecare sfârșit de an pe îndeplinirea obligațiilor legale legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Pentru conformarea fiscală și în același timp pentru o bună optimizare a fluxului de numerar, societățile comerciale sunt nevoite să deruleze o serie de operațiuni și verificări care de regulă, deși ar trebui realizate periodic, sunt amânate adesea din cauza presiunilor cotidiene, motiv pentru care contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și astfel, să rateze o serie de oportunități. Deși această situație este valabilă pentru majoritatea companiilor, cele mai afectate sunt cele multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto.
Una dintre verificările esențiale care pot avea și un impact pozitiv asupra fluxului de numerar este analiza capitalurilor proprii. Începând cu exercițiul de închidere pentru impozitul pe profit aferent anului financiar 2021, companiile au posibilitatea de a opta pentru aplicarea unor reduceri substanțiale la impozitul pe profit care pot ajunge chiar la 12% atunci când capitalurile proprii au înregistrat o creștere față de anul anterior.
„O altă verificare esențială din perspectiva pregătirii raportării de final de an, cu impact în zona deductibilității cheltuielilor și a prețurilor de transfer, vizează cantitatea de informații deținute pentru documentarea tranzacțiilor transfrontaliere (cu precădere) care implică servicii prestate pentru contribuabili de persoane afiliate. În acest caz, în plus față de testarea marjelor de profitabilitate, la finalul fiecărui an fiscal, companiile trebuie să se asigure că dispun de suficiente informații și documente suport pentru a demonstra prestarea efectivă a serviciilor și beneficiul obținut, dar și datele necesare cu privire la prețurile plătite pentru serviciile primite. Dacă astfel de informații nu au fost colectate și menținute în timpul anului, trebuie obținute de la persoanele afiliate”, scriu Elena Geageac, senior manager impozitare directă, Victoria Dobre, senior manager impozitare directă și Adelina Grosu, senior manager prețuri de transfer, Deloitte România.
O altă acțiune care ar trebui întreprinsă de companii este revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi cu codul de TVA anulat. Aceasta ar trebui să fie întreprinsă cel puțin la final de an dacă nu lunar, așa cum ar fi mai degrabă indicat.
„Într-o industrie în care stocurile reprezintă principalul activ necesar în desfășurarea activității economice, este de așteptat ca, în urma procesului de inventariere anuală, să rezulte valori materiale care trebuie analizate cu atenție de departamentele financiar-contabile. În acest sens, este bine de știut că există multiple situații în care lipsurile la inventar nu sunt considerate automat nedeductibile din perspectiva impozitului pe profit. Este cazul minusurilor care rezultă din cauza unor erori de comunicare între sistemele de gestiune a stocurilor și sistemele financiar-contabile. Exemplele de acest gen pot continua și, de aceea, contribuabilii trebuie să analizeze riguros fiecare situație care generează lipsuri în inventar. Din perspectiva TVA, de asemenea, este esențială realizarea unei analize cu privire la obligațiile de ajustare sau de auto-colectare în cazul bunurilor care lipsesc din inventar sau la cele ce pot să apară ca urmare a pierderilor tehnologice și a consumului propriu. În cadrul inspecțiilor fiscale, autoritățile acordă o atenție sporită unor astfel de aspecte și, de cele mai multe ori, concluzia acestora este defavorabilă contribuabililor”, adaugă cei trei experți Deloitte.
De asemenea, finalul de an reprezintă și perioada perfectă pentru o analiză în retrospectivă a operațiunilor desfășurate. Companiile pot realiza verificări temeinice privind furnizorii, evitând astfel situațiile în care aceștia sunt implicați în potențiale acțiuni și activități cu caracter fraudulos. Pe de altă parte, contribuabilii care derulează operațiuni scutite cu drept de deducere a TVA trebuie să se asigure că dețin documentele justificative în acest scop pentru export sau livrări intracomunitare de bunuri.
„În concluzie, contribuabilii care activează în industria auto, dar nu numai, trebuie să analizeze cu atenție activitatea derulată în timpul anului și să țină cont de toate implicațiile fiscale aferente, pentru a-și optimiza fluxul de numerar și pentru a se conforma reglementărilor legate de raportările de final de an”, conchid cei trei.
Una dintre verificările esențiale care pot avea și un impact pozitiv asupra fluxului de numerar este analiza capitalurilor proprii. Începând cu exercițiul de închidere pentru impozitul pe profit aferent anului financiar 2021, companiile au posibilitatea de a opta pentru aplicarea unor reduceri substanțiale la impozitul pe profit care pot ajunge chiar la 12% atunci când capitalurile proprii au înregistrat o creștere față de anul anterior.
„O altă verificare esențială din perspectiva pregătirii raportării de final de an, cu impact în zona deductibilității cheltuielilor și a prețurilor de transfer, vizează cantitatea de informații deținute pentru documentarea tranzacțiilor transfrontaliere (cu precădere) care implică servicii prestate pentru contribuabili de persoane afiliate. În acest caz, în plus față de testarea marjelor de profitabilitate, la finalul fiecărui an fiscal, companiile trebuie să se asigure că dispun de suficiente informații și documente suport pentru a demonstra prestarea efectivă a serviciilor și beneficiul obținut, dar și datele necesare cu privire la prețurile plătite pentru serviciile primite. Dacă astfel de informații nu au fost colectate și menținute în timpul anului, trebuie obținute de la persoanele afiliate”, scriu Elena Geageac, senior manager impozitare directă, Victoria Dobre, senior manager impozitare directă și Adelina Grosu, senior manager prețuri de transfer, Deloitte România.
O altă acțiune care ar trebui întreprinsă de companii este revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi cu codul de TVA anulat. Aceasta ar trebui să fie întreprinsă cel puțin la final de an dacă nu lunar, așa cum ar fi mai degrabă indicat.
„Într-o industrie în care stocurile reprezintă principalul activ necesar în desfășurarea activității economice, este de așteptat ca, în urma procesului de inventariere anuală, să rezulte valori materiale care trebuie analizate cu atenție de departamentele financiar-contabile. În acest sens, este bine de știut că există multiple situații în care lipsurile la inventar nu sunt considerate automat nedeductibile din perspectiva impozitului pe profit. Este cazul minusurilor care rezultă din cauza unor erori de comunicare între sistemele de gestiune a stocurilor și sistemele financiar-contabile. Exemplele de acest gen pot continua și, de aceea, contribuabilii trebuie să analizeze riguros fiecare situație care generează lipsuri în inventar. Din perspectiva TVA, de asemenea, este esențială realizarea unei analize cu privire la obligațiile de ajustare sau de auto-colectare în cazul bunurilor care lipsesc din inventar sau la cele ce pot să apară ca urmare a pierderilor tehnologice și a consumului propriu. În cadrul inspecțiilor fiscale, autoritățile acordă o atenție sporită unor astfel de aspecte și, de cele mai multe ori, concluzia acestora este defavorabilă contribuabililor”, adaugă cei trei experți Deloitte.
De asemenea, finalul de an reprezintă și perioada perfectă pentru o analiză în retrospectivă a operațiunilor desfășurate. Companiile pot realiza verificări temeinice privind furnizorii, evitând astfel situațiile în care aceștia sunt implicați în potențiale acțiuni și activități cu caracter fraudulos. Pe de altă parte, contribuabilii care derulează operațiuni scutite cu drept de deducere a TVA trebuie să se asigure că dețin documentele justificative în acest scop pentru export sau livrări intracomunitare de bunuri.
„În concluzie, contribuabilii care activează în industria auto, dar nu numai, trebuie să analizeze cu atenție activitatea derulată în timpul anului și să țină cont de toate implicațiile fiscale aferente, pentru a-și optimiza fluxul de numerar și pentru a se conforma reglementărilor legate de raportările de final de an”, conchid cei trei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere