Opinie Deloitte: Provocari fiscale de final de an in industria auto – obligatii si oportunitati
Data publicarii: 26-12-2021 | AutoDepartamentele financiare ale companiilor se concentrează la fiecare sfârșit de an pe îndeplinirea obligațiilor legale legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Pentru conformarea fiscală și în același timp pentru o bună optimizare a fluxului de numerar, societățile comerciale sunt nevoite să deruleze o serie de operațiuni și verificări care de regulă, deși ar trebui realizate periodic, sunt amânate adesea din cauza presiunilor cotidiene, motiv pentru care contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și astfel, să rateze o serie de oportunități. Deși această situație este valabilă pentru majoritatea companiilor, cele mai afectate sunt cele multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto.
Una dintre verificările esențiale care pot avea și un impact pozitiv asupra fluxului de numerar este analiza capitalurilor proprii. Începând cu exercițiul de închidere pentru impozitul pe profit aferent anului financiar 2021, companiile au posibilitatea de a opta pentru aplicarea unor reduceri substanțiale la impozitul pe profit care pot ajunge chiar la 12% atunci când capitalurile proprii au înregistrat o creștere față de anul anterior.
„O altă verificare esențială din perspectiva pregătirii raportării de final de an, cu impact în zona deductibilității cheltuielilor și a prețurilor de transfer, vizează cantitatea de informații deținute pentru documentarea tranzacțiilor transfrontaliere (cu precădere) care implică servicii prestate pentru contribuabili de persoane afiliate. În acest caz, în plus față de testarea marjelor de profitabilitate, la finalul fiecărui an fiscal, companiile trebuie să se asigure că dispun de suficiente informații și documente suport pentru a demonstra prestarea efectivă a serviciilor și beneficiul obținut, dar și datele necesare cu privire la prețurile plătite pentru serviciile primite. Dacă astfel de informații nu au fost colectate și menținute în timpul anului, trebuie obținute de la persoanele afiliate”, scriu Elena Geageac, senior manager impozitare directă, Victoria Dobre, senior manager impozitare directă și Adelina Grosu, senior manager prețuri de transfer, Deloitte România.
O altă acțiune care ar trebui întreprinsă de companii este revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi cu codul de TVA anulat. Aceasta ar trebui să fie întreprinsă cel puțin la final de an dacă nu lunar, așa cum ar fi mai degrabă indicat.
„Într-o industrie în care stocurile reprezintă principalul activ necesar în desfășurarea activității economice, este de așteptat ca, în urma procesului de inventariere anuală, să rezulte valori materiale care trebuie analizate cu atenție de departamentele financiar-contabile. În acest sens, este bine de știut că există multiple situații în care lipsurile la inventar nu sunt considerate automat nedeductibile din perspectiva impozitului pe profit. Este cazul minusurilor care rezultă din cauza unor erori de comunicare între sistemele de gestiune a stocurilor și sistemele financiar-contabile. Exemplele de acest gen pot continua și, de aceea, contribuabilii trebuie să analizeze riguros fiecare situație care generează lipsuri în inventar. Din perspectiva TVA, de asemenea, este esențială realizarea unei analize cu privire la obligațiile de ajustare sau de auto-colectare în cazul bunurilor care lipsesc din inventar sau la cele ce pot să apară ca urmare a pierderilor tehnologice și a consumului propriu. În cadrul inspecțiilor fiscale, autoritățile acordă o atenție sporită unor astfel de aspecte și, de cele mai multe ori, concluzia acestora este defavorabilă contribuabililor”, adaugă cei trei experți Deloitte.
De asemenea, finalul de an reprezintă și perioada perfectă pentru o analiză în retrospectivă a operațiunilor desfășurate. Companiile pot realiza verificări temeinice privind furnizorii, evitând astfel situațiile în care aceștia sunt implicați în potențiale acțiuni și activități cu caracter fraudulos. Pe de altă parte, contribuabilii care derulează operațiuni scutite cu drept de deducere a TVA trebuie să se asigure că dețin documentele justificative în acest scop pentru export sau livrări intracomunitare de bunuri.
„În concluzie, contribuabilii care activează în industria auto, dar nu numai, trebuie să analizeze cu atenție activitatea derulată în timpul anului și să țină cont de toate implicațiile fiscale aferente, pentru a-și optimiza fluxul de numerar și pentru a se conforma reglementărilor legate de raportările de final de an”, conchid cei trei.
Una dintre verificările esențiale care pot avea și un impact pozitiv asupra fluxului de numerar este analiza capitalurilor proprii. Începând cu exercițiul de închidere pentru impozitul pe profit aferent anului financiar 2021, companiile au posibilitatea de a opta pentru aplicarea unor reduceri substanțiale la impozitul pe profit care pot ajunge chiar la 12% atunci când capitalurile proprii au înregistrat o creștere față de anul anterior.
„O altă verificare esențială din perspectiva pregătirii raportării de final de an, cu impact în zona deductibilității cheltuielilor și a prețurilor de transfer, vizează cantitatea de informații deținute pentru documentarea tranzacțiilor transfrontaliere (cu precădere) care implică servicii prestate pentru contribuabili de persoane afiliate. În acest caz, în plus față de testarea marjelor de profitabilitate, la finalul fiecărui an fiscal, companiile trebuie să se asigure că dispun de suficiente informații și documente suport pentru a demonstra prestarea efectivă a serviciilor și beneficiul obținut, dar și datele necesare cu privire la prețurile plătite pentru serviciile primite. Dacă astfel de informații nu au fost colectate și menținute în timpul anului, trebuie obținute de la persoanele afiliate”, scriu Elena Geageac, senior manager impozitare directă, Victoria Dobre, senior manager impozitare directă și Adelina Grosu, senior manager prețuri de transfer, Deloitte România.
O altă acțiune care ar trebui întreprinsă de companii este revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi cu codul de TVA anulat. Aceasta ar trebui să fie întreprinsă cel puțin la final de an dacă nu lunar, așa cum ar fi mai degrabă indicat.
„Într-o industrie în care stocurile reprezintă principalul activ necesar în desfășurarea activității economice, este de așteptat ca, în urma procesului de inventariere anuală, să rezulte valori materiale care trebuie analizate cu atenție de departamentele financiar-contabile. În acest sens, este bine de știut că există multiple situații în care lipsurile la inventar nu sunt considerate automat nedeductibile din perspectiva impozitului pe profit. Este cazul minusurilor care rezultă din cauza unor erori de comunicare între sistemele de gestiune a stocurilor și sistemele financiar-contabile. Exemplele de acest gen pot continua și, de aceea, contribuabilii trebuie să analizeze riguros fiecare situație care generează lipsuri în inventar. Din perspectiva TVA, de asemenea, este esențială realizarea unei analize cu privire la obligațiile de ajustare sau de auto-colectare în cazul bunurilor care lipsesc din inventar sau la cele ce pot să apară ca urmare a pierderilor tehnologice și a consumului propriu. În cadrul inspecțiilor fiscale, autoritățile acordă o atenție sporită unor astfel de aspecte și, de cele mai multe ori, concluzia acestora este defavorabilă contribuabililor”, adaugă cei trei experți Deloitte.
De asemenea, finalul de an reprezintă și perioada perfectă pentru o analiză în retrospectivă a operațiunilor desfășurate. Companiile pot realiza verificări temeinice privind furnizorii, evitând astfel situațiile în care aceștia sunt implicați în potențiale acțiuni și activități cu caracter fraudulos. Pe de altă parte, contribuabilii care derulează operațiuni scutite cu drept de deducere a TVA trebuie să se asigure că dețin documentele justificative în acest scop pentru export sau livrări intracomunitare de bunuri.
„În concluzie, contribuabilii care activează în industria auto, dar nu numai, trebuie să analizeze cu atenție activitatea derulată în timpul anului și să țină cont de toate implicațiile fiscale aferente, pentru a-și optimiza fluxul de numerar și pentru a se conforma reglementărilor legate de raportările de final de an”, conchid cei trei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor