PwC HR Barometru: Munca în regim hibrid devine norma pe piața muncii din România
Data publicarii: 22-04-2022 | HR/CariereÎn cei doi ani care au trecut de la debutul pandemiei, pentru mulți dintre noi, munca la domiciliu a devenit o necesitate. Pentru multe companii însă, acest nou concept s-a transformat într-un experiment, unul chiar de succes, care a demonstrat la scară largă că acest nou mod de lucru este nu doar posibil ci și eficient din toate punctele de vedere.
Prin urmare, în pofida ridicării restricțiilor, mai mult de 86% dintre companiile din România care au participat la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în urmă cu o lună au declarat că vor continua să lucreze în regim hibrid, doar 11% susținând reluarea obligatorie a activităților exclusiv de la birou pentru toți angajații. Vorbim, desigur, de companii care desfășoară activități care permit munca de la distanță.
De asemenea, un sfert dintre companii vor lăsa la alegerea angajatului prezența la birou în vreme ce aproape 60% vor implementa munca hibrid după anumite reguli, precum un număr de zile obligatoriu la birou versus zilele cu muncă de acasă, ori planificarea zilelor de prezență prin intermediul unei aplicații dedicate.
„Este clar că nu există o abordare unică pentru toți sau un mix ideal în modul de lucru hibrid. Mai importantă decât munca la distanță este autonomia / posibilitatea de a alege. Nu este deloc exclus ca pe măsură ce angajații încep să revină la birou într-o proporție mai mare, preferințele să evolueze mai mult înspre interacțiune, chiar dacă nu ne putem aștepta la o întoarcere totală la abordările de dinainte de pandemie, cu program fix la birou. Preferința și alegerea angajaților trebuie să fie luate în considerare pentru a atrage și reține nu numai talente, dar și forța de muncă, în general, într-un moment în care multe companii se confruntă cu deficit de competențe și forță de muncă” , scriu Oana Munteanu, Director People & Organization, PwC România și Gabriela Batîr, Manager People & Organization, PwC România.
Potrivit unui alt sondaj realizat de PwC în luna septembrie a anului 2021, productivitatea pare să fi crescut în perioada în care mare parte din angajați au lucrat complet de acasă sau în regim hibrid, 60% dintre respondenți arătând că organizațiile lor au avut parte de rezultate mai bune în această perioadă în comparație cu anii anteriori, când angajații lucrau exclusiv de la birou. Productivitatea crescută se poate datora unor factori precum realizarea unor întâlniri mai eficiente, majorarea timpului alocat muncii ca urmare a lucrului de la distanță sau mai puține distrageri de atenție.
„În același timp, a crescut și fenomenul de epuizare (”burnout”) din cauza creșterii volumului de muncă, dar și a dificultății de deconectare, pe fondul unui stres general determinat de anxietatea față de boală, reducerea interacțiunilor umane, etc. Conform aceluiași sondaj, aproximativ 75% dintre lideri nu sunt pe deplin încrezători că volumul de muncă este gestionabil pentru angajați. De altfel, se pare că acest fenomen a contribuit, la nivel global, la un număr record de demisii care nu sunt generate neapărat de alte oportunități de muncă, ci pur și simplu din dorința de a face o schimbare sau de a crește calitatea vieții, comportament de altfel explicabil în urma unei situații de criză și de reevaluare a priorităților”, adaugă cele două experte PwC.
„Rămâne de urmărit dacă acest ”burnout”, combinat cu numărul mare de plecări, nu va avea exact efectul contrar asupra productivității”, conchid acestea.
Prin urmare, în pofida ridicării restricțiilor, mai mult de 86% dintre companiile din România care au participat la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în urmă cu o lună au declarat că vor continua să lucreze în regim hibrid, doar 11% susținând reluarea obligatorie a activităților exclusiv de la birou pentru toți angajații. Vorbim, desigur, de companii care desfășoară activități care permit munca de la distanță.
De asemenea, un sfert dintre companii vor lăsa la alegerea angajatului prezența la birou în vreme ce aproape 60% vor implementa munca hibrid după anumite reguli, precum un număr de zile obligatoriu la birou versus zilele cu muncă de acasă, ori planificarea zilelor de prezență prin intermediul unei aplicații dedicate.
„Este clar că nu există o abordare unică pentru toți sau un mix ideal în modul de lucru hibrid. Mai importantă decât munca la distanță este autonomia / posibilitatea de a alege. Nu este deloc exclus ca pe măsură ce angajații încep să revină la birou într-o proporție mai mare, preferințele să evolueze mai mult înspre interacțiune, chiar dacă nu ne putem aștepta la o întoarcere totală la abordările de dinainte de pandemie, cu program fix la birou. Preferința și alegerea angajaților trebuie să fie luate în considerare pentru a atrage și reține nu numai talente, dar și forța de muncă, în general, într-un moment în care multe companii se confruntă cu deficit de competențe și forță de muncă” , scriu Oana Munteanu, Director People & Organization, PwC România și Gabriela Batîr, Manager People & Organization, PwC România.
Potrivit unui alt sondaj realizat de PwC în luna septembrie a anului 2021, productivitatea pare să fi crescut în perioada în care mare parte din angajați au lucrat complet de acasă sau în regim hibrid, 60% dintre respondenți arătând că organizațiile lor au avut parte de rezultate mai bune în această perioadă în comparație cu anii anteriori, când angajații lucrau exclusiv de la birou. Productivitatea crescută se poate datora unor factori precum realizarea unor întâlniri mai eficiente, majorarea timpului alocat muncii ca urmare a lucrului de la distanță sau mai puține distrageri de atenție.
„În același timp, a crescut și fenomenul de epuizare (”burnout”) din cauza creșterii volumului de muncă, dar și a dificultății de deconectare, pe fondul unui stres general determinat de anxietatea față de boală, reducerea interacțiunilor umane, etc. Conform aceluiași sondaj, aproximativ 75% dintre lideri nu sunt pe deplin încrezători că volumul de muncă este gestionabil pentru angajați. De altfel, se pare că acest fenomen a contribuit, la nivel global, la un număr record de demisii care nu sunt generate neapărat de alte oportunități de muncă, ci pur și simplu din dorința de a face o schimbare sau de a crește calitatea vieții, comportament de altfel explicabil în urma unei situații de criză și de reevaluare a priorităților”, adaugă cele două experte PwC.
„Rămâne de urmărit dacă acest ”burnout”, combinat cu numărul mare de plecări, nu va avea exact efectul contrar asupra productivității”, conchid acestea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: majoritatea femeilor care lucreaza resimt un nivel tot mai mare de stres, multe se simt epuizate si planuiesc sa demisioneze
- #viatafaraplastic - Start Patrula Zero Plastic 2022!
- PwC: Peste o treime dintre directorii executivi din ECE, inclusiv din România, estimează scăderea afacerilor în anul următor
- Studiu Deloitte: romanii Millennials si Gen Z se asteapta la inrautatirea economiei si a contextului sociopolitic. Principalul motiv de ingrijorare este cresterea costului cu traiul zilnic
- Studiul EY: birourile care gestionează afacerile de familie obligate la adaptare pentru a se pune la adăpost de „furtuna perfectă”
- Cognyte Romania introduce un nou concept de wellbeing si ofera angajatilor patru weekenduri prelungite pe an in plus fata de concediul anual
- TBI Bank raporteaza un profit net record in primul trimestru din 2022, cu 40% mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut
- Piața muncii, la 3 luni de la ridicarea restricțiilor: aproape 130.000 de joburi nou apărute
- Studiu Deloitte: majorarea costurilor de constructie, cea mai mare provocare a anului pentru companiile active in piata imobiliara din Romania si alte tari din regiune
- EY a asistat GreenVolt în achiziţionarea LJG Green Source Energy Alpha (Project Lions)
- Raport PwC: Consumatorii din întreaga lume se așteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele șase luni și intenționează să-și reducă bugetul pentru bunuri de lux sau mese în oraș
- Banca Transilvania a achizitionat Tiriac Leasing | Comunicat de presa
- Punct de vedere EY România: Zile libere de care pot beneficia angajații
- Punct de vedere EY România - Accizele la băuturile alcoolice ar putea să crească
- Raport PwC: Angajații care lucrează doar la distanță sunt mai îngrijorați de riscul de a nu promova, însă cei care lucrează exclusiv la sediu sunt mai nemulțumiți