Opinie Deloitte: Digitalizarea ANAF – ce obligatii au contribuabilii vizati de RO e-Transport?
Data publicarii: 03-08-2022 | EconomieÎncepând cu data de 1 iulie, a intrat în vigoare sistemul RO e-Transport, un sistem național care vizează monitorizarea transporturilor de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul țării noastre. Acest sistem a fost implementat de către autoritățile române în cadrul procesului de digitalizare a administrației fiscale, contribuabilii vizații find obligați să se conformeze chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Pe de altă parte, termenul de aplicare a amenzilor a fost amânat până la data de 1 octombrie 2022.
Noua obligație menționată mai sus se adaugă celorlalte două măsuri majore adoptate de autorități în cadrul aceluiași proces de digitalizare, cu termene de conformare în luna iulie a acestui an, și anume SAF-T și RO e-Factura.
„Ca urmare a publicării procedurii de aplicare, societățile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile programate să fie desfășurate intră sub sfera de aplicare a raportării. Ulterior, relația dintre contribuabilii obligați să raporteze și transportatori va trebui consolidată, având în vedere că declarantul va avea nevoie din start de toate datele, cum ar fi numărul de înmatriculare al vehiculului care realizează transportul și numai, pentru a le introduce în sistem. Mai mult, datele trebuie să rămână valabile pe toată durata transportului”, scriu Victoria Dobre, Senior Manager, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Pentru o raportare corectă, primul pas constă în accesarea sistemului RO e-Transport în spațiul privat virtual și completarea datelor referitoare la partenerii comerciali și a mărfurilor transportate. În cel de-al doilea caz, cel al mărfurilor, se impune completarea corectă a caracteristicilor acestora, a cantităților transportate, a valorii mărfurilor, locurile de încărcare și descărcare dar și detalii cu privire la tipul de transport folosit.
Raportarea în sine presupune trimiterea fișierului de tip .xml care conține datele menționate mai sus. Acesta va fi ulterior validat de către autoritatea fiscală iar ulterior, în urma verificării, se va aplica semnătura electronică a Ministerului Finanțelor care atestă recepționarea declarației sau, în caz contrar, fișierul va fi considerat ca fiind netransmis în sistem iar contribuabilul va primi un alt fișier de tip .xml cu detalii despre erorile identificate de autorități.
„Decizia autorităților de a amâna aplicarea amenzilor pentru neconformare până la 1 octombrie 2022 oferă un răgaz binevenit pentru contribuabili, care au astfel un interval de trei luni în care își pot pune ordine în sistemele informatice interne, dar demersurile trebuie urgentate pentru a se asigura că la acea dată totul va funcționa corespunzător. În caz de neconformare, amenda este cuprinsă între 10.000 şi 50.000 lei, pentru persoane fizice, sau între 20.000 şi 100.000 lei, pentru persoane juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate)”, adaugă cei doi experți Deloitte.
„Scopul implementării sistemului RO e-Transport este unul benefic, pentru că asigură trasabilitatea bunurilor și, astfel, contribuie la reducerea evaziunii fiscale și implicit la creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, dar întârzierea definitivării procedurilor necesare de către autoritățile fiscale a pus o presiune ridicată pe contribuabilii vizați, mare parte dintre aceștia fiind, în același timp, împovărați cu implementarea raportărilor SAF-T și RO e-Factura”, conchid ei.
Noua obligație menționată mai sus se adaugă celorlalte două măsuri majore adoptate de autorități în cadrul aceluiași proces de digitalizare, cu termene de conformare în luna iulie a acestui an, și anume SAF-T și RO e-Factura.
„Ca urmare a publicării procedurii de aplicare, societățile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile programate să fie desfășurate intră sub sfera de aplicare a raportării. Ulterior, relația dintre contribuabilii obligați să raporteze și transportatori va trebui consolidată, având în vedere că declarantul va avea nevoie din start de toate datele, cum ar fi numărul de înmatriculare al vehiculului care realizează transportul și numai, pentru a le introduce în sistem. Mai mult, datele trebuie să rămână valabile pe toată durata transportului”, scriu Victoria Dobre, Senior Manager, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Pentru o raportare corectă, primul pas constă în accesarea sistemului RO e-Transport în spațiul privat virtual și completarea datelor referitoare la partenerii comerciali și a mărfurilor transportate. În cel de-al doilea caz, cel al mărfurilor, se impune completarea corectă a caracteristicilor acestora, a cantităților transportate, a valorii mărfurilor, locurile de încărcare și descărcare dar și detalii cu privire la tipul de transport folosit.
Raportarea în sine presupune trimiterea fișierului de tip .xml care conține datele menționate mai sus. Acesta va fi ulterior validat de către autoritatea fiscală iar ulterior, în urma verificării, se va aplica semnătura electronică a Ministerului Finanțelor care atestă recepționarea declarației sau, în caz contrar, fișierul va fi considerat ca fiind netransmis în sistem iar contribuabilul va primi un alt fișier de tip .xml cu detalii despre erorile identificate de autorități.
„Decizia autorităților de a amâna aplicarea amenzilor pentru neconformare până la 1 octombrie 2022 oferă un răgaz binevenit pentru contribuabili, care au astfel un interval de trei luni în care își pot pune ordine în sistemele informatice interne, dar demersurile trebuie urgentate pentru a se asigura că la acea dată totul va funcționa corespunzător. În caz de neconformare, amenda este cuprinsă între 10.000 şi 50.000 lei, pentru persoane fizice, sau între 20.000 şi 100.000 lei, pentru persoane juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate)”, adaugă cei doi experți Deloitte.
„Scopul implementării sistemului RO e-Transport este unul benefic, pentru că asigură trasabilitatea bunurilor și, astfel, contribuie la reducerea evaziunii fiscale și implicit la creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, dar întârzierea definitivării procedurilor necesare de către autoritățile fiscale a pus o presiune ridicată pe contribuabilii vizați, mare parte dintre aceștia fiind, în același timp, împovărați cu implementarea raportărilor SAF-T și RO e-Factura”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj EY România: Marile companii locale vor face investiţii pentru a se proteja de atacuri cibernetice şi impactul lor asupra datelor financiar-fiscale
- Opinie Deloitte: Schimbari majore la impozitarea in domeniul HoReCa si a microîntreprinderilor. Ce regim fiscal alegem?
- Studiu Deloitte: pesimism mai puternic decat la inceputul pandemiei vizavi de conditiile economice in randul firmelor de capital privat din Europa Centrala
- Cushman & Wakefield Echinox: DPD a închiriat 3.500 mp spații de depozitare în VGP Park Arad
- Consumatorii renunță mai ușor decât înainte de pandemie la un brand după doar o experiență negativă. Interacțiunea umană rămâne importantă pentru loialitate
- BASF are din nou o crestere puternica a veniturilor in ciuda preturilor in crestere la materii prime si energie
- EY România: Importatorii europeni obligați să realizeze activități de “due diligence” pentru achizițiile de mărfuri rusești
- Psiholog, Elena Ungureanu: Gestionarea echilibrului dintre carieră și viața personală este o problematică de ordin psihic deoarece procesul în sine implică trasarea de limite
- Succes obtinut de Libra Internet Bank - peste 21 milioane de lei atrase printr-o noua emisiune de obligatiuni
- Accor anunță deschiderea The Emporium Plovdiv - MGallery Inbox
- Sondaj EY România: Marea majoritate a contribuabililor nu a solicitat niciodată dobânzi aferente rambursărilor de TVA întârziate
- Radu Diaconu devine partener al EY România, în cadrul echipei de consultanță fiscală și juridică
- Studiu Deloitte: romanii considera ca schimbarile climatice sunt cauzate de activitatile umane si isi ajusteaza comportamentul de cumparare pentru a limita impactul negativ asupra mediului
- Opinie Deloitte: „Taxa Netflix”, un nou impozit in Romania
- Lidl ajunge la peste 12.000 de magazine in toate cele 31 de tari in care este prezent