Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
Data publicarii: 17-01-2023 | EconomieOdată cu intrarea în vigoare a Ordonanței 188/2022, se va schimba și modalitatea de desfășurare a controalelor fiscale. Ordonanța cu pricina are scopul de a completa Codul de procedură fiscală și a fost adoptată în contextul unei reforme pe scară largă a administrației fiscale din România.
Noile prevederi cu privire la controalele fiscale au ca principal scop eficientizarea activității de control care se va concentra de acum înainte pe zonele de risc fiscal și pe efectuarea verificărilor de la distanță în detrimentul inspecțiilor exhaustive de până acum. Ordonanța conține în același timp și măsuri de îmbunătățire a conformării fiscale voluntare și a comunicării dintre organele fiscale și contribuabil.
Una dintre cele mai importante modificări aduse de noua legislație se referă la modalitatea de selecție a contribuabililor care vor fi inspectați. Aceasta se va efectua la nivelul aparatului central ANAF pe baza unei analize de risc iar organele fiscale vor avea competențe de inspecție pe tot teritoriul țării. A fost introdusă însă și o excepție, care presupune posibilitatea unei selecții aleatorii a contribuabililor care vor fi inspectați fiscal însă aceștia vor fi în procent de maxim 10% din totalul celor selectați anual pentru inspecție fiscală. Depășirea acestui procent, reprezintă abatere disciplinară.
„Prealabil selectării contribuabililor pentru inspecție, organul de inspecție fiscală va trimite acestora o notificare de conformare, care va cuprinde riscurile fiscale identificate, pentru a le acorda posibilitatea să își corecteze situația fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării. În cadrul acestui termen, organul de inspecție fiscală nu va întreprinde nicio acțiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecției fiscale. După trecerea termenului de 30 de zile, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificați sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale sau unei verificări documentare. Pe de altă parte, chiar dacă se conformează în termen, contribuabilul nu scapă de riscul de a fi selectat, ulterior, pentru inspecție fiscală”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
De asemenea, noile reglementări prevăd și anumite drepturi ale contribuabilului pe durata unui control antifraudă. Unul dintre cele mai importante dintre acestea este dreptul de a beneficia de asistență de specialitate, de a fi informat pe parcursul inspecției și de a-i fi impactată activitatea cât mai puțin de acest demers.
Notificarea de conformare anterioară inspecției fiscale va fi aplicabilă și în cazul verificării situației fiscale personale, pentru încurajarea conformării voluntare. „De asemenea, în mod similar inspecției, efectuarea analizei de risc pentru identificarea persoanelor fizice care prezintă risc fiscal de neconformare se va face de structura competentă la nivelul central al ANAF. Nu în ultimul rând, se reglementează posibilitatea selectării aleatorii a persoanelor fizice pentru efectuarea unei verificări a situației fiscale personale”, continuă cei doi experți.
„În concluzie, OUG nr. 188/2022 aduce, fără îndoială, atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, una dintre cele mai ample modificări ale Codului de procedură fiscală de la intrarea sa în vigoare, în anul 2016. În continuare, eficientizarea controalelor fiscale și atingerea obiectivelor acestor modificări legislative depinde în mare măsură de modul în care acestea vor fi puse în practică, atât de către organele fiscale, cât și de către contribuabili”, conchid aceștia.
Noile prevederi cu privire la controalele fiscale au ca principal scop eficientizarea activității de control care se va concentra de acum înainte pe zonele de risc fiscal și pe efectuarea verificărilor de la distanță în detrimentul inspecțiilor exhaustive de până acum. Ordonanța conține în același timp și măsuri de îmbunătățire a conformării fiscale voluntare și a comunicării dintre organele fiscale și contribuabil.
Una dintre cele mai importante modificări aduse de noua legislație se referă la modalitatea de selecție a contribuabililor care vor fi inspectați. Aceasta se va efectua la nivelul aparatului central ANAF pe baza unei analize de risc iar organele fiscale vor avea competențe de inspecție pe tot teritoriul țării. A fost introdusă însă și o excepție, care presupune posibilitatea unei selecții aleatorii a contribuabililor care vor fi inspectați fiscal însă aceștia vor fi în procent de maxim 10% din totalul celor selectați anual pentru inspecție fiscală. Depășirea acestui procent, reprezintă abatere disciplinară.
„Prealabil selectării contribuabililor pentru inspecție, organul de inspecție fiscală va trimite acestora o notificare de conformare, care va cuprinde riscurile fiscale identificate, pentru a le acorda posibilitatea să își corecteze situația fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării. În cadrul acestui termen, organul de inspecție fiscală nu va întreprinde nicio acțiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecției fiscale. După trecerea termenului de 30 de zile, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificați sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale sau unei verificări documentare. Pe de altă parte, chiar dacă se conformează în termen, contribuabilul nu scapă de riscul de a fi selectat, ulterior, pentru inspecție fiscală”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
De asemenea, noile reglementări prevăd și anumite drepturi ale contribuabilului pe durata unui control antifraudă. Unul dintre cele mai importante dintre acestea este dreptul de a beneficia de asistență de specialitate, de a fi informat pe parcursul inspecției și de a-i fi impactată activitatea cât mai puțin de acest demers.
Notificarea de conformare anterioară inspecției fiscale va fi aplicabilă și în cazul verificării situației fiscale personale, pentru încurajarea conformării voluntare. „De asemenea, în mod similar inspecției, efectuarea analizei de risc pentru identificarea persoanelor fizice care prezintă risc fiscal de neconformare se va face de structura competentă la nivelul central al ANAF. Nu în ultimul rând, se reglementează posibilitatea selectării aleatorii a persoanelor fizice pentru efectuarea unei verificări a situației fiscale personale”, continuă cei doi experți.
„În concluzie, OUG nr. 188/2022 aduce, fără îndoială, atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, una dintre cele mai ample modificări ale Codului de procedură fiscală de la intrarea sa în vigoare, în anul 2016. În continuare, eficientizarea controalelor fiscale și atingerea obiectivelor acestor modificări legislative depinde în mare măsură de modul în care acestea vor fi puse în practică, atât de către organele fiscale, cât și de către contribuabili”, conchid aceștia.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- NN Investment Partners își schimbă denumirea în Goldman Sachs Asset Management
- Studiu Deloitte: asiguratorii au provocari legate de crestere si de profitabilitate in 2023, dar si oportunitati generate de asigurarea riscurilor cibernetice, tranzitia catre energia verde si noile standarde de raportare
- Cushman & Wakefield Echinox: Portofoliul de clădiri administrate s-a triplat în ultimii 5 ani; potențialul de creștere rămâne ridicat pe fondul dezvoltării pieței imobiliare
- Studiu Deloitte Legal: companiile din Romania se asteapta la cresterea numarului de insolvente si de litigii legate de siguranta datelor cu caracter personal si de protectia consumatorilor
- Sondaj Storia.ro - Ce parere au agentii si consumatorii despre Legea Agentului Imobiliar
- Opinie Deloitte: UE a adoptat DORA, un fel de GDPR al siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar. Ce presupune noul cadru de reglementare pentru echipele de management?
- BCR: Dezvoltare digitala a portofoliului investitional prin George
- Raportul Anual 2021 Revolut: Primul an pe profit, EBITDA ajustata de 100 milioane GBP si profit net de 26,3 milioane GBP
- Index salarial: Cât câștigă cei care lucrează în sectorul de service & reparații
- Grupul Banca Transilvania: 1.000 de finantari in 4 luni, prin BT Mic
- Activ Property Services a implinit 30 de ani de existență,și așteaptă venituri de 1,5 milioane Euro în 2023
- Banca Transilvania: noutate in BT Pay, achizitionare polita asigurare RCA
- EY România - Claudia Sofianu și Dan Răuț: România trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat până în 2024
- Studiu Deloitte: companiile din Romania sunt preocupate de incetinirea cresterii economice, somaj si inflatia ridicata
- Sondaj eJobs: Salariul, oportunitățile de creștere profesională și posibilitatea de a lucra remote sunt cele mai importante criterii la angajare ale Generației Z