Opinie Deloitte: Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?
Data publicarii: 23-02-2023 | Finante-BanciPână la finalul acestui an, mai precis finalul lunii noiembrie, sistemul SGR, parteneriatul dintre mediul privat și statul român care are ca scop îmbunătățirea ratei de reciclare a deșeurilor de ambalaje, ar trebui să devină complet funcțional. Producătorii, importatorii și comercianții de băuturi care activează pe piața din România sunt obligați astfel ca până la această dată să respecte o serie de cerințe impuse de legislația în vigoare. Una dintre cele mai importante astfel de cerințe este evident și obligația de a se înregistra în baza de date a administratorului Sistemului de Garanție Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI