Opinie Deloitte: Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?
Data publicarii: 23-02-2023 | Finante-BanciPână la finalul acestui an, mai precis finalul lunii noiembrie, sistemul SGR, parteneriatul dintre mediul privat și statul român care are ca scop îmbunătățirea ratei de reciclare a deșeurilor de ambalaje, ar trebui să devină complet funcțional. Producătorii, importatorii și comercianții de băuturi care activează pe piața din România sunt obligați astfel ca până la această dată să respecte o serie de cerințe impuse de legislația în vigoare. Una dintre cele mai importante astfel de cerințe este evident și obligația de a se înregistra în baza de date a administratorului Sistemului de Garanție Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024