Opinie Deloitte: Controale fiscale la persoanele fizice care vand online produse cu plata ramburs – ce trebuie sa stie contribuabilii vizati?
Data publicarii: 21-04-2023 | EconomieLa baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând online cu plata ramburs se bazează pe informațiile colectate de la firmele de curierat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală în conformitate cu reglementările adoptate în anul 2022. Verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală sub forma unor controale documentare.
În ultimii ani, vânzările online au intrat în atenția autorităților fiscale, acestea luând decizia de a adopta o serie de măsuri pentru monitorizarea acestora, dar și pentru a se determina gradul în care veniturile obținute din vânzările online nu sunt declarate, caz în care taxele și impozitele aferente nu sunt nici plătite către bugetul de stat.
Una dintre cele mai recente astfel de măsuri vizează direct comercianții care percep plata produselor ramburs. Astfel, în urma intrării în vigoare a Ordonanței 67/2022, codul de procedură fiscală s-a modificat în sensul în care furnizorii de servicii poștale și de curierat, sunt obligați să raporteze lunar către ANAF informații referitoare la livrările de colete cu plata ramburs.
Pe baza acestor informații, ANAF susține că din luna decembrie 2022 și până în prezent, au fost realizate peste 17 milioane de transporturi cu plata ramburs în valoare de peste 5 miliarde de lei. Pentru o parte din această sumă nu există însă raportări fiscale.
„Acesta este contextul în care reprezentanții DGAF au anunțat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operațiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizați cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorității, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior”, scriu Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România, și Cristiana Ionescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Inițiativa este de înțeles în contextul în care limitarea evaziunii fiscale are drept consecință și creșterea veniturilor la bugetul de stat dar și asigurarea unui mediu concurențial funcțional.
„Așadar, peroanele fizice care vând produse online cu plata ramburs trebuie să ia în calcul probabilitatea de a fi contactate de reprezentanții DGAF pentru verificarea respectării prevederilor fiscale pentru veniturile încasate. În cazul în care nu știu ce obligații le revin, pot contacta autoritățile pentru a încerca să obțină informații în acest scop, sau cel puțin pentru a reuși să demonstreze buna-credință în cazul unui control. În plus, contribuabilii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au și să acționeze în consecință. Din momentul în care primește o notificare de la autorități prin care i se solicită documente și explicații referitoare la astfel de venituri, persoana vizată are la dispoziție 30 de zile să le transmită, însă acest termen poate fi prelungit de autorități la cererea motivată a contribuabilului.
De asemenea, trebuie precizat că decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului este nulă, cu excepția cazului în care acesta din urmă renunță la audiere. Nu în ultimul rând, contribuabilul trebuie să știe că are dreptul să conteste pe cale administrativă decizia de impunere, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.”, adaugă experții Deloitte.
În ultimii ani, vânzările online au intrat în atenția autorităților fiscale, acestea luând decizia de a adopta o serie de măsuri pentru monitorizarea acestora, dar și pentru a se determina gradul în care veniturile obținute din vânzările online nu sunt declarate, caz în care taxele și impozitele aferente nu sunt nici plătite către bugetul de stat.
Una dintre cele mai recente astfel de măsuri vizează direct comercianții care percep plata produselor ramburs. Astfel, în urma intrării în vigoare a Ordonanței 67/2022, codul de procedură fiscală s-a modificat în sensul în care furnizorii de servicii poștale și de curierat, sunt obligați să raporteze lunar către ANAF informații referitoare la livrările de colete cu plata ramburs.
Pe baza acestor informații, ANAF susține că din luna decembrie 2022 și până în prezent, au fost realizate peste 17 milioane de transporturi cu plata ramburs în valoare de peste 5 miliarde de lei. Pentru o parte din această sumă nu există însă raportări fiscale.
„Acesta este contextul în care reprezentanții DGAF au anunțat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operațiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizați cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorității, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior”, scriu Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România, și Cristiana Ionescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Inițiativa este de înțeles în contextul în care limitarea evaziunii fiscale are drept consecință și creșterea veniturilor la bugetul de stat dar și asigurarea unui mediu concurențial funcțional.
„Așadar, peroanele fizice care vând produse online cu plata ramburs trebuie să ia în calcul probabilitatea de a fi contactate de reprezentanții DGAF pentru verificarea respectării prevederilor fiscale pentru veniturile încasate. În cazul în care nu știu ce obligații le revin, pot contacta autoritățile pentru a încerca să obțină informații în acest scop, sau cel puțin pentru a reuși să demonstreze buna-credință în cazul unui control. În plus, contribuabilii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au și să acționeze în consecință. Din momentul în care primește o notificare de la autorități prin care i se solicită documente și explicații referitoare la astfel de venituri, persoana vizată are la dispoziție 30 de zile să le transmită, însă acest termen poate fi prelungit de autorități la cererea motivată a contribuabilului.
De asemenea, trebuie precizat că decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului este nulă, cu excepția cazului în care acesta din urmă renunță la audiere. Nu în ultimul rând, contribuabilul trebuie să știe că are dreptul să conteste pe cale administrativă decizia de impunere, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.”, adaugă experții Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania - rezultate financiare pe primele trei luni ale anului
- Studiu Deloitte: 90% din companii considera ca tehnologia cloud este esentiala pentru dezvoltare, transformare digitala si competitivitate pe piata
- Reff & Asociatii obtine pro bono o hotarare definitiva care protejeaza proprietatea asupra terenului si investitia Asociatiei Daruieste Viata pt extinderea si modernizarea Spitalului Marie Curie
- Studiu Deloitte: producatorii globali de semiconductoare vor investi 300 mi. USD in 2023 in AI; piata comertului social se extinde rapid, iar cererea de servicii de streaming video pe baza de publicitate va creste
- Opinie Deloitte: Romania impune noi obligatii de raportare fiscala pentru multinationale. Ce trebuie sa stie companiile vizate?
- Studiu WEBCON: Solutiile de automatizare a proceselor de business genereaza o crestere a productivitatii de pana la 87%, cu o recuperare totala a investitiei in mai putin de 3 ani
- Opinie Deloitte: Cum pot verificarile de fond si demersul de due diligence sa contribuie la reputatia, stabilitatea si credibilitatea unei organizatii?
- Vanzarile Flanco au crescut cu 40% in primul trimestru al anului
- EY a asistat Carrefour în preluarea activităţilor Cora din România
- Fabrica de sârmă Dan Steel Group din Beclean, acum în procedură de faliment, caută investitori. Prețul de pornire este de 25,9 milioane de euro
- Raportul Revolut privind cheltuielile realizate de clientii romani in trim. I 2023
- Sondaj EY: Impactul noilor reglementări fiscale în economia națională și așteptările companiilor românești
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal obtine la ICCJ o solutie definitiva de anulare a refacerii unei inspectii fiscale invocand exclusiv argumente de procedura
- Studiu Deloitte: noua din zece organizatii au raportat cel putin un incident sau o bresa de securitate cibernetica anul trecut
- Catalin Vasile este noul Chief Sales Officer al NN Romania