EY România - Andra Caşu, Partener: Schimbul de informaţii transfrontalier şi controalele comune - doi piloni de bază în combaterea evaziunii fiscale
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieCa membră a Uniunii Europene, România, continuă să își actualizeze, modernizeze și integreze legislația fiscală națională în contextul comunitar. Mai mult, la tabloul complex al datelor, informațiilor și raportărilor fiscale pe care companiile din țara noastră trebuie să le asigure în prezent, contribuie totodată și tehnologizarea și digitalizarea în ritm alert.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor