Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
Data publicarii: 07-05-2025 | EconomieDeși sustenabilitatea rămâne adesea percepută ca o simplă obligație birocratică, realitatea economică și exemplele companiilor de top arată că integrarea autentică a principiilor ESG (mediu, social, guvernanță) poate deveni un motor strategic de performanță. Propunerile recente ale Comisiei Europene din pachetul Omnibus, care ar putea exclude peste 90% dintre companiile românești de la obligațiile Directivei CSRD, riscă să creeze o percepție falsă asupra sustenabilității, ca fiind antagonistă competitivității. În realitate, datele arată că firmele care tratează sustenabilitatea ca un proces de transformare operațională, și nu ca o formalitate, culeg deja roade concrete, inclusiv financiare.
Un raport Deloitte realizat pe un eșantion global de executivi arată că 70% dintre aceștia anticipează un impact major al schimbărilor climatice asupra strategiilor lor în următorii trei ani, iar 37% identifică deja beneficii financiare directe ale inițiativelor sustenabile – mai importante chiar decât avantajele reputaționale. Exemple de transformare profundă, precum cazul unui gigant energetic european care a trecut în mai puțin de un deceniu de la o producție de 85% energie convențională la 90% regenerabilă, sau al unei multinaționale din FMCG care își datorează trei sferturi din creșterea de business brandurilor sale sustenabile, demonstrează că tranziția verde nu este doar fezabilă, ci și profitabilă.
Pentru a realiza însă această tranziție, companiile trebuie să abordeze sustenabilitatea ca pe o investiție strategică, nu ca pe o reacție conjuncturală. Evaluarea riscurilor și oportunităților din întreg lanțul valoric, prin instrumente precum analiza de dublă materialitate, oferă o bază solidă pentru decizii operaționale eficiente și adaptate realităților actuale. Totodată, cultura organizațională joacă un rol esențial – de la informarea și instruirea echipelor, până la integrarea sustenabilității în rutina profesională.
În cele din urmă, nu reglementările vor decide cine câștigă pe termen lung, ci capacitatea fiecărei organizații de a construi un model de afaceri rezilient și responsabil. Într-o economie din ce în ce mai instabilă și cu resurse limitate, cei care înțeleg direcția tranziției și o îmbrățișează devreme vor conduce piețele, nu doar le vor urma.
Un raport Deloitte realizat pe un eșantion global de executivi arată că 70% dintre aceștia anticipează un impact major al schimbărilor climatice asupra strategiilor lor în următorii trei ani, iar 37% identifică deja beneficii financiare directe ale inițiativelor sustenabile – mai importante chiar decât avantajele reputaționale. Exemple de transformare profundă, precum cazul unui gigant energetic european care a trecut în mai puțin de un deceniu de la o producție de 85% energie convențională la 90% regenerabilă, sau al unei multinaționale din FMCG care își datorează trei sferturi din creșterea de business brandurilor sale sustenabile, demonstrează că tranziția verde nu este doar fezabilă, ci și profitabilă.
Pentru a realiza însă această tranziție, companiile trebuie să abordeze sustenabilitatea ca pe o investiție strategică, nu ca pe o reacție conjuncturală. Evaluarea riscurilor și oportunităților din întreg lanțul valoric, prin instrumente precum analiza de dublă materialitate, oferă o bază solidă pentru decizii operaționale eficiente și adaptate realităților actuale. Totodată, cultura organizațională joacă un rol esențial – de la informarea și instruirea echipelor, până la integrarea sustenabilității în rutina profesională.
În cele din urmă, nu reglementările vor decide cine câștigă pe termen lung, ci capacitatea fiecărei organizații de a construi un model de afaceri rezilient și responsabil. Într-o economie din ce în ce mai instabilă și cu resurse limitate, cei care înțeleg direcția tranziției și o îmbrățișează devreme vor conduce piețele, nu doar le vor urma.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online