Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
Data publicarii: 07-05-2025 | EconomieDeși sustenabilitatea rămâne adesea percepută ca o simplă obligație birocratică, realitatea economică și exemplele companiilor de top arată că integrarea autentică a principiilor ESG (mediu, social, guvernanță) poate deveni un motor strategic de performanță. Propunerile recente ale Comisiei Europene din pachetul Omnibus, care ar putea exclude peste 90% dintre companiile românești de la obligațiile Directivei CSRD, riscă să creeze o percepție falsă asupra sustenabilității, ca fiind antagonistă competitivității. În realitate, datele arată că firmele care tratează sustenabilitatea ca un proces de transformare operațională, și nu ca o formalitate, culeg deja roade concrete, inclusiv financiare.
Un raport Deloitte realizat pe un eșantion global de executivi arată că 70% dintre aceștia anticipează un impact major al schimbărilor climatice asupra strategiilor lor în următorii trei ani, iar 37% identifică deja beneficii financiare directe ale inițiativelor sustenabile – mai importante chiar decât avantajele reputaționale. Exemple de transformare profundă, precum cazul unui gigant energetic european care a trecut în mai puțin de un deceniu de la o producție de 85% energie convențională la 90% regenerabilă, sau al unei multinaționale din FMCG care își datorează trei sferturi din creșterea de business brandurilor sale sustenabile, demonstrează că tranziția verde nu este doar fezabilă, ci și profitabilă.
Pentru a realiza însă această tranziție, companiile trebuie să abordeze sustenabilitatea ca pe o investiție strategică, nu ca pe o reacție conjuncturală. Evaluarea riscurilor și oportunităților din întreg lanțul valoric, prin instrumente precum analiza de dublă materialitate, oferă o bază solidă pentru decizii operaționale eficiente și adaptate realităților actuale. Totodată, cultura organizațională joacă un rol esențial – de la informarea și instruirea echipelor, până la integrarea sustenabilității în rutina profesională.
În cele din urmă, nu reglementările vor decide cine câștigă pe termen lung, ci capacitatea fiecărei organizații de a construi un model de afaceri rezilient și responsabil. Într-o economie din ce în ce mai instabilă și cu resurse limitate, cei care înțeleg direcția tranziției și o îmbrățișează devreme vor conduce piețele, nu doar le vor urma.
Un raport Deloitte realizat pe un eșantion global de executivi arată că 70% dintre aceștia anticipează un impact major al schimbărilor climatice asupra strategiilor lor în următorii trei ani, iar 37% identifică deja beneficii financiare directe ale inițiativelor sustenabile – mai importante chiar decât avantajele reputaționale. Exemple de transformare profundă, precum cazul unui gigant energetic european care a trecut în mai puțin de un deceniu de la o producție de 85% energie convențională la 90% regenerabilă, sau al unei multinaționale din FMCG care își datorează trei sferturi din creșterea de business brandurilor sale sustenabile, demonstrează că tranziția verde nu este doar fezabilă, ci și profitabilă.
Pentru a realiza însă această tranziție, companiile trebuie să abordeze sustenabilitatea ca pe o investiție strategică, nu ca pe o reacție conjuncturală. Evaluarea riscurilor și oportunităților din întreg lanțul valoric, prin instrumente precum analiza de dublă materialitate, oferă o bază solidă pentru decizii operaționale eficiente și adaptate realităților actuale. Totodată, cultura organizațională joacă un rol esențial – de la informarea și instruirea echipelor, până la integrarea sustenabilității în rutina profesională.
În cele din urmă, nu reglementările vor decide cine câștigă pe termen lung, ci capacitatea fiecărei organizații de a construi un model de afaceri rezilient și responsabil. Într-o economie din ce în ce mai instabilă și cu resurse limitate, cei care înțeleg direcția tranziției și o îmbrățișează devreme vor conduce piețele, nu doar le vor urma.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Birourile viitorului: colaborare, energie și atragerea talentelor, cu un grad de ocupare ideal intre 50% și 85%
- Schneider Electric a încheiat primul trimestru cu realizări importante în materie de sustenabilitate
- Leul se prăbușește pentru a treia zi consecutiv: Euro atinge un nou maxim istoric de 5.1222 lei.
- Sales Partner, startup de digitalizare a operațiunilor dealerilor auto, vizează o finanțare de un milion de euro pentru extindere în Europa și dezvoltarea tehnologiei
- Studiu EY: Creșterea cererii de energie din partea companiilor creează noi provocări, dar și o mare oportunitate pentru furnizori
- Studiu Deloitte: 2/3 din companii invoca lipsa de experienta a noilor angajati, in timp ce posturile de incepatori sunt preluate de AI
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center