Guvernul a aprobat legea privind supravegherea grupurilor financiare
Data publicarii: Astazi, 02-11-2006
Guvernul a aprobat proiectul de lege privind privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar, a anuntat un comunicat al guvernului. Potrivit actului normativ, conglomeratul financiar este un grup care trebuie sa indeplineasca o serie de conditii, printre care: o entitate reglementata este liderul grupului sau cel putin una din filialele din grup este o entitate reglementata; daca exista o entitate reglementata ca lider de grup, aceasta este o societate-mama a unei entitati din sectorul financiar; cel putin una dintre entitatile din grup este din sectorul asigurarilor si cel putin una este din sectorul bancar sau al serviciilor de investitii.
Potrivit proiectului de lege, activitatile unui grup se desfasoara in principal in sectorul financiar, daca raportul dintre totalul activului bilantier al entitatilor reglementate si a celor nereglementate din sectorul financiar, din cadrul grupului, si totalul activului bilantier al grupului in ansamblul sau, depaseste 40%.
Proiectul mai abordeaza aspecte legate de sfera de aplicare a supravegherii suplimentare si reglementeaza cerintele prudentiale ce trebuie urmarite la nivelul unui conglomerat financiar (cerinte referitoare la pozitia financiara a conglomeratului financiar: adecvarea capitalului, concentrarea riscurilor, tranzactiile intra-grup, mecanismele de control intern si procesele de administrare a riscurilor in cadrul conglomeratului financiar).
Proiectul de lege stabileste ca supravegherea suplimentara se va realiza la nivelul fiecarui subgrup care indeplineste cerintele pentru a fi considerat conglomerat financiar, cu posibilitatea ca, de la caz la caz, sa se decida, de catre coordonatorul respectivului conglomerat financiar, exceptarea de la regimul supravegherii suplimentare, fara a se aduce atingere obiectivelor de stabilitate financiara.
Actul normativ mai are in vedere identificarea criteriilor pentru desemnarea autoritatii competente responsabile cu exercitarea supravegherii suplimentare, a coordonatorului si evidentierea atributiilor acestuia, cooperarea si schimbul de informatii intre autoritatile competente, stabilirea cerintelor referitoare la societatile financiare holding mixte, in calitatea acestora de societati-mama; reglementarea masurilor si sanctiunilor.
Astfel, in cazul in care un conglomerat financiar are drept lider o entitate reglementata, coordonator este autoritatea competenta care a autorizat acea entitate reglementata, potrivit regulilor sectoriale aplicabile.
In ceea ce priveste sanctiunile, proiectul de lege stabileste ca daca o entitate reglementata se foloseste de apartenenta sa la un conglomerat financiar pentru a se sustrage, total sau partial, de la aplicarea regulilor sectoriale, autoritatile competente pot aplica entitatilor reglementate aflate sub supravegherea lor oricare din masurile sau sanctiunile prevazute de regulile sectoriale corespunzatoare.
In cazul in care entitatile reglementate sau o societate financiara holding mixta dintr-un conglomerat financiar nu se conformeaza cerintelor referitoare la adecvarea capitalului, concentrarea riscurilor, tranzactiile intragrup si, respectiv, la mecanismele de control intern si procesele de administrare a riscurilor prevazute de lege si in reglementarile date in aplicarea acesteia, nu respecta conditiile speciale impuse sau angajamentele asumate cu privire la supravegherea suplimentara, coordonatorul poate aplica societatii o serie de sanctiuni. Printre aceste se numara avertisment scris, suspendarea din functie pe o perioada determinata a uneia sau a mai multor persoane care asigura conducerea operativa a societatii, amenzi aplicate conducerii operative si chiar inlocuirea unora dintre membrii conducerii operative.
Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor vor emite reglementari comune in aplicarea prezentei legi.
Termenul de intrare in vigoare a prevederilor este 1 ianuarie 2007.
Sursa: NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025