Deputatii au adoptat legea privind privatizarea Automobile SA Craiova
Data publicarii: 05-03-2008 | EconomieDeputatii au adoptat, marti, cu 238 de voturi pentru, 16 impotriva si cinci abtineri legea privind privatizarea Automobile SA Craiova, decizia fiind luata la nici o saptamana dupa ce Comisia Europeana a constatat ca societatea a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare.
Singurii care nu au votat legea sunt deputatii PRM si pesedistul Mihai Dumitriu.
Votul de marti vine dupa ce saptamana trecuta, miercuri, Comisia Europeana a decis ca Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare si a cerut Guvernului Romaniei sa recupereze 27 de milioane de la intreprinderea craioveana, valoarea estimata a prejudiciului suferit de statul roman.
Comisia Europeana a ajuns la aceasta decizie in urma unei investigatii aprofundate privind privatizarea Automobile Craiova, ancheta deschisa in octombrie 2007, in baza normelor privind ajutoarele de stat prevazute de Tratatul de aderare. Comisia subliniaza ca actiunile statului roman in procesul de privatizare a Automobile Craiova nu s-au putut incadra nici la ajutor pentru restructurare, nici la ajutor regional.
Astfel, Comisia a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitoare la vanzarea intreprinderii, care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic. Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vanzarea conditionata si obtinerea unor venituri mai mici de catre statul roman reprezinta ajutor de stat, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene dat publicitatii pe 27 februarie.
Pentru a evita ca intreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decat in conditii stricte, reaminteste Comisia. In cazul acestei privatizari nu se aplica niciuna dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna. Pentru a elimina denaturarea concurentei provocata de ajutorul ilegal, Guvernul Romaniei trebuie sa recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, se spune in documentul emis de Executivul european.
Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a explicat ca "impunerea de conditii in ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vanzare, astfel incat statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobandeste un avantaj selectiv. Comisia sprijina dezvoltarea regionala, insa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei", a avertizat comisarul european.
In mai 2007, agentia romana pentru privatizare, AVAS, a anuntat vanzarea participatiei de 72,4% pe care o detinea in cadrul Automobile Craiova. Autoritatile romane au asociat privatizarii conditii specifice, in special realizarea unui nivel minim de productie de 200 000 de automobile in al patrulea an de la privatizare si a unui nivel minim al investitiilor, precum si mentinerea tuturor celor 3.900 de fosti angajati ai intreprinderii Automobile Craiova si ai filialei acesteia, Daewoo Romania.
Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.
Comisia a deschis o investigatie in octombrie 2007, intrucat era preocupata de faptul ca privatizarea Automobile Craiova printr-o licitatie conditionata ar fi putut avea drept rezultat scaderea pretului de vanzare, implicand, prin urmare, ajutor de stat.
Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare, subliniaza Comisia. Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.
Presedintele Comisie de privatizare, Sebastian Vladescu, a declarat pentru NewsIn ca suma in valoare de 27 milioane de euro va fi recuperata de la Automobile Craiova in conformitate cu decizia Comisiei Europene in termen de patru luni.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare