ANPC a aplicat amenzi de 1,3 milioane lei societatilor bancare
Data publicarii: 14-09-2010 | Finante-BanciANPC a aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1,34 mil lei, in urma verificarii respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca de catre societatile bancare.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat, in perioada 11 - 20 august, 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti.
Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1.339.000 lei si 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile, se arata in comunicat.
Nereguli constatate in timpul controlului. Consumatorii nu erau informati cu privire la precontract prin furnizarea unui formular "Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori". De asemenea, in formularul de informatii standard se mentioneaza, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile.
Printre neregulile constatate, ANPC mentioneaza nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului, iar in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, percepute la momentul intocmirii dosarului si pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv.
In ce priveste contractul, dreptul consumatorului era conditionat de rambursarea anticipata partiala a creditului "prin impunerea unei 'sume minime ce poate fi rambursata (...) egala cu cel putin trei rate'. De asemenea, reprezentantii ANAF au depistat prezenta in contract a unei clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul are 'posibilitatea' sa accepte sau sa 'renunte la serviciile contractate'. Aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat.
De asemenea, nu se mentioneaza in contract obligatia bancii de a trimite notificari consumatorilor cu 30 de zile inainte de a modifica continutul clauzelor referitoare la costuri sau in contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent.
"Se spune ca o lege este buna daca oricine o poate intelege fara cunostinte de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat presedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat, in perioada 11 - 20 august, 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti.
Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1.339.000 lei si 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile, se arata in comunicat.
Nereguli constatate in timpul controlului. Consumatorii nu erau informati cu privire la precontract prin furnizarea unui formular "Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori". De asemenea, in formularul de informatii standard se mentioneaza, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile.
Printre neregulile constatate, ANPC mentioneaza nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului, iar in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, percepute la momentul intocmirii dosarului si pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv.
In ce priveste contractul, dreptul consumatorului era conditionat de rambursarea anticipata partiala a creditului "prin impunerea unei 'sume minime ce poate fi rambursata (...) egala cu cel putin trei rate'. De asemenea, reprezentantii ANAF au depistat prezenta in contract a unei clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul are 'posibilitatea' sa accepte sau sa 'renunte la serviciile contractate'. Aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat.
De asemenea, nu se mentioneaza in contract obligatia bancii de a trimite notificari consumatorilor cu 30 de zile inainte de a modifica continutul clauzelor referitoare la costuri sau in contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent.
"Se spune ca o lege este buna daca oricine o poate intelege fara cunostinte de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat presedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025