ANPC a aplicat amenzi de 1,3 milioane lei societatilor bancare
Data publicarii: 14-09-2010 | Finante-BanciANPC a aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1,34 mil lei, in urma verificarii respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca de catre societatile bancare.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat, in perioada 11 - 20 august, 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti.
Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1.339.000 lei si 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile, se arata in comunicat.
Nereguli constatate in timpul controlului. Consumatorii nu erau informati cu privire la precontract prin furnizarea unui formular "Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori". De asemenea, in formularul de informatii standard se mentioneaza, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile.
Printre neregulile constatate, ANPC mentioneaza nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului, iar in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, percepute la momentul intocmirii dosarului si pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv.
In ce priveste contractul, dreptul consumatorului era conditionat de rambursarea anticipata partiala a creditului "prin impunerea unei 'sume minime ce poate fi rambursata (...) egala cu cel putin trei rate'. De asemenea, reprezentantii ANAF au depistat prezenta in contract a unei clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul are 'posibilitatea' sa accepte sau sa 'renunte la serviciile contractate'. Aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat.
De asemenea, nu se mentioneaza in contract obligatia bancii de a trimite notificari consumatorilor cu 30 de zile inainte de a modifica continutul clauzelor referitoare la costuri sau in contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent.
"Se spune ca o lege este buna daca oricine o poate intelege fara cunostinte de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat presedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat, in perioada 11 - 20 august, 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti.
Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1.339.000 lei si 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile, se arata in comunicat.
Nereguli constatate in timpul controlului. Consumatorii nu erau informati cu privire la precontract prin furnizarea unui formular "Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori". De asemenea, in formularul de informatii standard se mentioneaza, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile.
Printre neregulile constatate, ANPC mentioneaza nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului, iar in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, percepute la momentul intocmirii dosarului si pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv.
In ce priveste contractul, dreptul consumatorului era conditionat de rambursarea anticipata partiala a creditului "prin impunerea unei 'sume minime ce poate fi rambursata (...) egala cu cel putin trei rate'. De asemenea, reprezentantii ANAF au depistat prezenta in contract a unei clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul are 'posibilitatea' sa accepte sau sa 'renunte la serviciile contractate'. Aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat.
De asemenea, nu se mentioneaza in contract obligatia bancii de a trimite notificari consumatorilor cu 30 de zile inainte de a modifica continutul clauzelor referitoare la costuri sau in contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent.
"Se spune ca o lege este buna daca oricine o poate intelege fara cunostinte de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat presedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI