Ce este certificatul energetic, cat costa si cum se obtine?
Data publicarii: 17-01-2011 | ImobiliareCertificatul Energetic (Certificatul de Performanta Energetica) este un document tehnic cu caracter informativ, care atesta performanta energetica a cladirii prin compararea acesteia cu cladirea de referinta stabilita prin metodologie , precum si incadrarea cladirii intr-o clasa de performanta energetica. (definitia din Metodologia MC-001/2006)
Certificatul energetic este o cerinta a Uniunii Europene ce trebuia pusa in practica din 2007, de la aderare. Incepand cu acest an, certificatul a devenit obligatoriu la vanzarea sau inchirierea unui imobil in Romania.
Certificatul de Performanta Energetica se poate obtine de la Auditorii Energetici Atestati de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Majoritatea cladirilor din Romania, spre exemplu blocurile de locuinte vechi, se incadreaza in clasa energetic a C sau D. Trebuie mentionat ca aceste clase energetice sunt de la G (foarte slab) pana la A (clasa energetica superioara ), dupa modelul aparatelor electrocasnice.
Cum decurge o autorizare?
Demersurile sunt relative simple. Cu un vraf de acte, proprietarul se prezinta la un certificator autorizat care va intocmi un Certificat de Performanta Energetica si va dispune si un set de masuri necesare pentru a imbunatatii calitatea energetica a cladirii.
Cat dureaza si cat costa un certificat energetic?
O asemenea certificare dureaza maxim o saptamana de la depunerea completa a dosarului.
Preturile medii pe piata sunt de 2-3-4 euro/ mp la care se adauga TVA. Astfel, pentru un apartament de 2 camere cu suprafata de cca 60 mp, pretul unei certificari ajunge la aproximativ 300 euro tva inclus. Acest cost este suportat de catre proprietarul cladirii, adica cel care doreste sa vanda.
Pasii pentru obtinerea unui certificat energetic
“Primul pas pe care trebuie sa il faca un proprietar este sa adune actele (lista o gasiti mai jos), dupa care trebuie sa contacteze o firma autorizata. Firma preia documentatia si face o vizita la adresa respectiva, pentru a verifica toate aspectele necesare la fata locului. Dupa acest pas, in termen de trei zile se elibereaza Certificatul de Performanta Energetica” , ne-a declarat Dan Sumalan, administratorul S.C. Shumicon S.R.L. din Cluj, companie care se ocupa cu eliberarea acestor certificate.
In urma certificarii, firmele va pot oferi si o parte de audit cu recomandari pentru optimizarea performantelor energetice actuale.
Ce acte sunt necesare?
-Plan situatie - cu incadrarea cladirii in functie de punctele cardinale si vecinatati
-Planurile - subsol, parter, nivele curente
-Sectiuni- longitudinale, transversale
-Detalii constructive: pereti, terasa, pod, pardoseala peste sol, subsol, etc
-Fisa tehnica Termopane
-Tip de incalzire - detalii despre instalatia de incalzire
Blocurile construite inainte de 1989 se incadreaza in clasele energetice D si C. “Daca blocul este anvelopat integral cu polistiren de grosime 10-15 cm, sunt puse geamuri termopan, este orientat catre Sud iar apartamentul este situat pe mijloc (nu are decat un perete afara), poate sa ajunga si la Clasa Energetica A”, ne-a declarat domnul Dan Sumalan.
Cine sunt persoanele autorizate?
Corina Mardari, director de comunicare la Asociatia Auditorilor Energetici pentru Cladiri recomanda consultarea listei de pe site-ul Ministerului pentru alegerea unui auditor energetic.” In practica, chiar daca orasul/ localitatea nu beneficiaza de serviciile unui auditor atestat, persoanele interesate pot apela la auditori din alte zone, mobilitatea acestora fiind crescuta”, mai spune Corina Mardari.
Autor: Banknews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor